Prin comunicatul de presă nr. 29 din 8 martie 2012, Biserica
Catolică din România dezaprobă "Proiectul de lege privind reproducerea umană
asistată medical cu terţ donator" şi solicită retragerea acestei iniţiative
legislative pe care o consideră un atac la demnitatea persoanei şi la
integritatea familiei
Biserica Catolică din România a luat act de Proiectul de
lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ donator iniţiat de
Guvern şi care se află acum la Senat spre adoptare tacită la data de 13
martie 2012 cu procedură de urgenţă.
Într-o Scrisoare deschisă adresată domnului Mihai-Răzvan
Ungureanu, Prim-Ministru al României, domnului Vasile Blaga, Preşedintele
Senatului, doamnei Claudia Boghicevici, Ministrul Muncii, Familiei şi
Solidarităţii Sociale şi domnului Ladislau Ritli, Ministrul Sănătăţii,
Conferinţa Episcopilor Catolici din România îşi exprimă dezaprobarea faţă de
Proiectul de lege privind reproducerea umană cu terţ donator şi solicită
retragerea acestuia. Această iniţiativă legislativă este "un atac la demnitatea
persoanei, la integritatea familiei şi implicit la echilibrul vieţii sociale",
se citeşte în Scrisoarea deschisă, semnată de Preasfinţitul Cornel
Damian, Episcop auxiliar de Bucureşti şi Preşedinte al Comisiei pentru familii
în cadrul Conferinţei Episcopilor Catolici din România.
"Biserica a fost şi este întotdeauna aproape de acei părinţi
care îşi doresc, dar nu pot avea copii din pricina infertilităţii, şi înţelege
suferinţa lor. Totodată Biserica doreşte să amintească faptul că darul nepreţuit
al maternităţii şi paternităţii nu se obţine cu orice preţ. Copilul rămâne mereu
o persoană umană şi nu poate fi socotit un produs de laborator", afirmă PS
Cornel Damian în Scrisoarea deschisă. "Respectarea unităţii căsătoriei
şi a fidelităţii conjugale cere zămislirea copilului în familie; legătura
existentă între cei căsătoriţi atribuie soţilor, în mod obiectiv şi inalienabil,
dreptul exclusiv de a deveni tată şi mamă numai unul prin celălalt", afirmă
în continuare Episcopul Damian Cornel, citând Instrucţiunea Donum vitae
(nr. II. 2), despre viaţa umană care se naşte şi despre demnitatea
procreaţiei, promulgată de Congregaţia Pontificală pentru Doctrina Credinţei.
Comunicatul a fost semnat de pr. Eduard Mihai Coşa, secretar
general al Conferinţei Episcopilor din România, persoana de contact în această
problemă fiind pr. Francisc Doboş (tel. 0755/065069, e-mail:
francisc.dobos@gmail.com)
* * *
CONFERINŢA EPISCOPILOR DIN ROMÂNIA
Str. Diligenţei nr. 24, sector 3, 031555 - Bucureşti
Tel. / Fax +40 31 4361250 e-mail: secretariat@episcopat.ro
Bucureşti, nr. 28 /08.03.2012
Str. Diligenţei nr. 24, sector 3, 031555 - Bucureşti
Tel. / Fax +40 31 4361250 e-mail: secretariat@episcopat.ro
Bucureşti, nr. 28 /08.03.2012
SCRISOARE DESCHISĂ
Obiect: Biserica Catolică din România dezaprobă
"Proiectul de lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ
donator" şi solicită retragerea acestei iniţiative legislative pe care o
consideră un atac la demnitatea persoanei şi la integritatea familiei
Biserica Catolică din România a luat act de Proiectul de
lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ donator iniţiat de
Guvern şi care se află acum la Senat spre adoptare tacită la data de 13
martie 2012 cu procedură de urgenţă, în completarea prevederilor art. 441-447
din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată.
Biserica a fost şi este întotdeauna aproape de acei părinţi
care îşi doresc, dar nu pot avea copii din pricina infertilităţii, şi înţelege
suferinţa lor. Totodată Biserica doreşte să amintească faptul că darul nepreţuit
al maternităţii şi paternităţii nu se obţine cu orice preţ. Copilul rămâne mereu
o persoană umană şi nu poate fi socotit un produs de laborator.
Dat fiind proiectul de lege mai sus amintit, episcopii catolici
din România doresc să aducă la cunoştinţa forurilor abilitate şi societăţii
civile poziţia Bisericii Catolice faţă de viaţa care se naşte şi faţă de
demnitatea procreaţiei:
"Respectarea unităţii căsătoriei şi a fidelităţii conjugale
cere zămislirea copilului în familie; legătura existentă între cei căsătoriţi
atribuie soţilor, în mod obiectiv şi inalienabil, dreptul exclusiv de a deveni
tată şi mamă numai unul prin celălalt. Recurgerea la gameţii unei terţe
persoane, pentru a avea la dispoziţie sperma sau ovulul, constituie o violare a
îndatoririi reciproce a soţilor şi o lipsă gravă faţă de acea proprietate
esenţială a căsătoriei, care este unitatea sa. Fecundarea artificială heterologă
lezează drepturile copilului, îl lipsesc de relaţia filială cu originile sale
părinteşti şi poate stăvili maturizarea identităţii sale personale. În plus,
constituie o ofensă adusă vocaţiei comune a soţilor, care sunt chemaţi la
paternitate şi maternitate: privează în mod obiectiv fecunditatea conjugală de
unitatea şi integritatea sa; creează şi manifestă o ruptură între legătura de
sânge din zămislire, legătura de sânge din sarcină şi datoria educaţiei. Astfel
de alterare a relaţiilor personale în interiorul familiei are repercusiuni şi
asupra societăţii civile: ceea ce ameninţă unitatea şi stabilitatea familiei
este izvor de disensiuni, de dezordine şi de nedreptăţi în întreaga viaţă
socială" (Donum vitae, II.2).
Prin urmare, Biserica Catolică din România consideră că
"Proiectul de lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ
donator" este un atac la demnitatea persoanei, la integritatea familiei şi
implicit la echilibrul vieţii sociale.
"Originea unei persoane umane este, în realitate, rezultatul
unei dăruiri. Copilul zămislit trebuie să fie rodul iubirii părinţilor săi. Nu
poate fi voit, nici conceput ca produs al unei intervenţii de tehnici medicale
şi biologice: acest lucru ar echivala cu reducerea lui la a deveni obiect al
unei tehnologii ştiinţifice. Nimeni nu poate să supună venirea pe lume a unui
copil condiţiilor de eficienţă tehnică evaluabile conform parametrilor de
control şi de dominare" (Donum vitae, II. B. 4. c).
În consecinţă, pentru binele comun al societăţii şi al
familiei, cât şi pentru demnitatea fiecărei persoane, Biserica Catolică solicită
retragerea Proiectul de lege privind reproducerea umană asistată medical cu
terţ donator, trimis spre adoptare Senatului României prin Hotărârea de
Guvern nr. E 203 din 05.10.2011.
Mons. Cornel Damian
episcop auxiliar de Bucureşti
preşedintele Comisiei pentru Familii
a Conferinţei Episcopilor din România
episcop auxiliar de Bucureşti
preşedintele Comisiei pentru Familii
a Conferinţei Episcopilor din România
*
Consideraţii pe marginea Proiectului de lege privind
reproducerea umană asistată medical cu terţ donator trimis spre adoptare
Senatului României prin Hotărârea de Guvern nr. E 203 din 05.10.2011
La 10 decembrie 1948 era promulgată Declaraţia
universală a drepturilor omului, ca reacţie a întregii familii umane faţă de
ororile comise în cel de-al II-lea Război Mondial. Principalul său scop era
tocmai recunoaşterea inviolabilităţii demnităţii fiecărei persoane umane şi
implicit egalitatea dintre oameni. La 7 decembrie 1965, Biserica Catolică, prin
vocea Conciliului Vatican al II-lea, promulga Constituţia pastorală privind
Biserica în lumea contemporană Gaudim et Spes ("Bucurie şi speranţă"), în
care aflăm principiul care stă la baza respectului faţă de orice persoană umană:
"aproapele este, fără nici o excepţie, un alt eu" (nr. 27). La 22
februarie 1987, Congregaţia Pontificală pentru Doctrina Credinţei răspunde la
nenumăratele întrebări care aveau ca obiect raportul dintre biomedicină şi
morala catolică în documentul Donum Vitae ("Instrucţiunea despre viaţa
umană care se naşte şi despre demnitatea procreaţiei").
Menirea Statului de drept al unei naţiuni este promulgarea de
legi drepte. Ar putea fi oare dreaptă o lege care atentează la inviolabilitatea
vieţii şi la bunul mers al instituţiei familiare care este celula de bază a
societăţii?
În art. 3 al Proiectului de lege privind reproducerea umană
asistată medical cu terţ donator sunt prezentate semnificaţiile unor
expresii cheie. Dorim să facem unele precizări referitoare la terminologia
adoptată:
a) Reproducerea umană asistată medical cu terţ
donator
De fapt expresia reproducere umană asistată medical e
total ambiguă, deoarece nu se referă la asistenţa medicală propriu-zisă - cu
care Biserica este întru totul de acord -, ci la un şir de substituţii: a
patului conjugal cu procesul tehnic din laborator, a bărbatului cu medicul care
manipulează sămânţa, a unirii conjugale cu un act pur tehnic. Reproducerea
asistată duce de asemenea la o gravă ruptură în câmpul intim, confidenţial,
al unirii conjugale, şi la ruptura dintre unirea conjugală şi procreare, din
moment ce aceasta se poate realiza în eprubetă.
Apoi, folosirea expresiei reproducere umană este semnul
evident al degradării umane. A vorbi despre generarea umană în termeni de
reproducere în loc de procreare, duce la reducerea acesteia la un fapt pur
biologic, cu implicita presupunere că omul nu este cu nimic mai mult decât un
animal. Astfel se deschide calea excluderii lui Dumnezeu din evenimentul
apariţiei persoanei umane pe lume. Persoana umană devine rodul calculului şi al
manipulării. I se neagă calitatea sa de dar, devenind pur şi simplu un produs
tehnic.
b) Dreptul la reproducere
Ne-am putea întreba dacă există un drept la a avea drepturi?
Dacă da, atunci unul dintre ele ar fi şi dreptul la reproducere. În mod generic
prin dreptul la reproducere poate fi înţeles şi dreptul la folosirea liberă a
sexualităţii: independenţă sexuală, sexualitate recreativă, fără constrângeri şi
fără responsabilităţi etc, dar se înţelege şi dreptul fundamental al cuplului de
a decide numărul de copii, intervalul şi momentul venirii lor pe lume.
Din punct de vedere juridic, se vorbeşte de un drept la
reproducere, cu referire la însămânţarea artificială, fecundarea în vitro,
transferul de embrioni, posibilitatea clonării. Toate aceste tehnici ar sta la
baza dreptului la reproducere asistată. Care este însă baza autentică a
drepturilor omului? Libertatea umană. Dezvoltarea liberă a personalităţii.
Demnitatea persoanei. Dreptul la intimitate familiară şi personală. Dreptul la
căsătorie. Dreptul de a proteja familia şi de a o întemeia.
Este inacceptabil dreptul la reproducere, care nu are
fundament antropologic, în natura omului, ci unul tehnologic. Dorinţa de
a avea copii nu poate genera dreptul de a avea copii. Ceea ce este
posibil din punct de vedere tehnic, nu înseamnă că este acceptabil din punct de
vedere etic.
c) Sănătatea reproducerii umane
La prima vedere este un concept generos, cu referire la buna
funcţionare a aparatului reproductiv ceea ce sugerează, în parte, şi
semnificaţia din legea specială. În realitate, în background-ul conceptului se
ascunde liberul acces la mijloacele de contracepţie, de care ţine şi dezvoltarea
producţiei şi a comerţului cu astfel de mijloace, şi practica nelimitată a
avortului prezentat ca sigur, mai ales a celui din motive de eugenetică.
În ciuda acestei ambiguităţi, Biserica nu respinge
apriori conceptul de sănătate reproductivă - cu tot caracterul limitat al
termenului "reproducere" - în măsura în care sănătatea se referă la integritatea
persoanei umane în calitatea de trup, suflet şi spirit.
d) Terţ donator
Chestiunea "terţului donator" ridică serioase obiecţii de
natură morală. Le prezentăm plecând de la următorul citat: "Atunci când este
vorba de a pune de acord dragostea conjugală cu transmiterea responsabilă a
vieţii, moralitatea comportamentului nu depinde aşadar numai de sinceritatea
intenţiei şi de aprecierea motivelor, ci ea trebuie determinată după criterii
obiective ce decurg din natura persoanei umane şi a actelor ei, criterii ce
respectă semnificaţia totală a dăruirii reciproce şi a procreării umane în
contextul adevăratei iubiri; acest lucru nu este posibil decât dacă este
cultivată cu sinceritate virtutea castităţii conjugale" (Gaudium et spes,
21).
Tocmai această trimitere la "criterii obiective" arată că un
terţ donator se situează absolut în afara unirii conjugale, care presupune
unitatea de trup, suflet şi spirit a cuplului conjugal. Acesta se situează şi în
afara "contextului adevăratei iubiri". "Respectarea unităţii căsătoriei şi a
fidelităţii conjugale cere zămislirea copilului în familie; legătura existentă
între cei căsătoriţi atribuie soţilor, în mod obiectiv şi inalienabil, dreptul
exclusiv de a deveni tată şi mamă numai unul prin celălalt" (Donum
vitae, II,2).
"Recurgerea la gameţii unei terţe persoane, pentru a avea la
dispoziţie sperma sau ovulul, constituie o violare a îndatoririi reciproce a
soţilor şi o lipsă gravă faţă de acea proprietate esenţială a căsătoriei, care
este unitatea sa. Fecundarea artificială heterologă lezează drepturile
copilului, îl lipsesc de relaţia filială cu originile sale părinteşti şi poate
stăvili maturizarea identităţii sale personale. În plus, constituie o ofensă
adusă vocaţiei comune a soţilor, care sunt chemaţi la paternitate şi
maternitate: privează în mod obiectiv fecunditatea conjugală de unitatea şi
integritatea sa; creează şi manifestă o ruptură între legătura de sânge din
zămislire, legătura de sânge din sarcină şi datoria educaţiei. Astfel de
alterare a relaţiilor personale în interiorul familiei are repercusiuni şi
asupra societăţii civile: ceea ce ameninţă unitatea şi stabilitatea familiei
este izvor de disensiuni, de dezordine şi de nedreptăţi în întreaga viaţă
socială. Aceste motive conduc la o judecată morală negativă asupra fecundării
artificiale heterologe: de aceea, din punct de vedere moral, este ilicită
fecundarea unei femei cu sperma unui donator altul decât soţul său şi fecundarea
cu sperma soţului a unui ovul care nu provine de la soţia sa. În plus,
fecundarea artificială a unei femei necăsătorite, nubilă sau văduvă, oricare ar
fi donatorul, nu poate fi justificată din punct de vedere moral" (Donum
vitae, II, 2).
O altă obiecţie serioasă provine din desfiinţarea eficacităţii
sociale a numelui de familie şi a rolului filiaţiuni. Confidenţialitatea - care
este atât de răspicat invocată de mai multe ori în legea specială - ar putea
duce ca situaţia în care din donatori anonimi să se nască fraţi şi surori
vitregi, care ar putea încheia o căsătorie, lipsind astfel de conţinut tot ceea
ce ţine de gravitatea incestului.
e) Informarea
Din formularea proiectului de lege rezultă că informarea
priveşte aspectele de natură juridică, pentru a obţine un consimţământ licit
între un terţ donator şi părinţi. Dar textul legislativ este ambiguu în ce
priveşte identitatea părinţilor şi a stabilităţii legăturii conjugale. În plus,
aşa cum reiese din Legea nr. 287/2009 art 441, paragraf 3, obiectul donaţiei
poate fi şi femeia singură. (În felul acesta nu se dă oare legitimitate "cazului
Iliescu"? De asemenea, legea nu precizează limitele de vârstă nici ale
părinţilor şi nici ale donatorului).
Din textul proiectului de lege nu se înţelege cui i se face
înseninarea artificială, ori după fertilizarea în vitro în uterul cui se
implantează embrionul astfel rezultat, deschizând astfel o poartă deschisă
pentru mama purtătoare, care nu este obiectul explicit al acestei legi
speciale, dar ar putea fi obiectul său implicit?
f) Consilierea
După cum informarea priveşte aspectele de natură juridică,
consilierea priveşte aspectele de natură medicală. Din legea specială reiese că
scopul consilierii este facilitarea serviciului de sănătate. Aşadar încă o dată
tehnica are prioritate asupra binelui persoanei. Nu se face nicio referire la
consilierea de natură psihologică, religioasă.
În concluzie, inviolabilitatea vieţii umane, stabilitatea şi
unitatea cuplului conjugal, unitatea familiei sunt criteriile fundamentale care
ar trebui să stea la baza unei legi drepte. Dorinţa părinţilor de a avea copii,
oricât ar fi de puternică, nu legitimează recurgerea la tehnici contrare
autenticei naşteri umane şi demnităţii noii fiinţe umane. Dorinţa de a avea
copii nu constituie originea vreunui drept de a avea copii. Copilul este o
persoană cu demnitate de subiect, prin urmare nu poate fi tratat ca obiect.
Comisia pentru Familie
a Conferinţei Episcopilor din România
a Conferinţei Episcopilor din România
Sursa: www.ercis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial