În liturgicul Bisericii noastre, pâinea, grâul şi coliva joacă un rol extrem
de important, definitoriu al identităţii noastre ortodoxe. În jurul acestor
elemente a gravitat şi gravitează înţelegerea practică a adevăratei teologii.
Ele sunt exemplul cel mai concret al celor mai curate şi sincere năzuinţe spre
mântuire. Despre semnificaţia şi simbolismul lor liturgic vorbim în cele ce
urmează cu părintele prof. Ioan Ioanicescu.
Părinte profesor Ioan Ioanicescu, care este semnificaţia
liturgică a grâului şi a pâinii în Biserica noastră?
Mai întâi trebuie să precizăm faptul că în Sfânta Scriptură
există un aşa-zis metalimbaj, adică anumite cuvinte, anumiţi termeni care au o
dublă dimensiune: una materială şi una spirituală. Exemplu, cuvântul "viaţă"
înseamnă, pe de o parte, viaţa aceasta materială pe care o trăim pe pământ, iar
pe de alta, viaţa spirituală a sufletului. Cuvântul "apă" înseamnă apa
obişnuită, pe de o parte, şi apa cea vie, apa vieţii (exemplu cu femeia
cananeeancă), cuvântul "lumină" se referă la lumina fizică de la soare şi lumina
spirituală ("Eu sunt lumina lumii..."), cuvintele "cale", "foc" şi altele. Între
toate acestea, cea mai importantă este dimensiunea cuvântului pâine, adică tot
ce poate fi mai material. Pe de o parte, este vorba de pâinea obişnuită cu care
ne hrănim zilnic, pe de altă parte, de pâinea vieţii, despre care Mântuitorul
zice: "Eu sunt pâinea vieţii, cine va gusta din Mine nu va flămânzi în
veac".
Pâinea - jertfă a omului şi simbol al comuniunii
eclesiale
De ce pâinea a fost şi este folosită ca materie de jertfă la
Sfânta Liturghie?
Sunt mai multe motive. Mai întâi pentru că această materie,
adică pâinea, este de instituţie divină, ea a fost orânduită de Mântuitorul
Iisus Hristos la Cina cea de Taină, atunci când a întemeiat Sfânta Euharistie,
folosind pâine şi vin. În al doilea rând, pentru că pâinea e simbolul sângelui.
Prin urmare, darurile de pâine şi vin aduse de credincioşi pentru Sfânta
Liturghie simbolizează însăşi fiinţa lor trupească şi sufletească pe care ei o
aduc ca jertfă lui Dumnezeu, sub această formă. Şi încă un lucru foarte
important: spre deosebire de alte alimente care se consumă în starea lor
naturală, neprelucrată, pâinea şi vinul sunt obţinute prin munca, strădania şi
priceperea omului, deci prin efort şi cheltuială de energie. Înainte de a fi
sfinţite la slujba Sfintei Liturghii, ca daruri de jertfă, ele sunt, să zicem
aşa, deja sfinţite prin truda şi sudoarea omului, ceea ce le dă o valoare
deosebită ca materie de jertfă. Pe de altă parte, pâinea, făcută din atâtea
boabe de grâu strânse laolaltă, ca şi vinul rezultat din zdrobirea în acelaşi
teasc a atâtea ciorchine şi boabe de struguri, simbolizează unitatea sau
comuniunea spirituală care leagă între ei pe toţi membrii Bisericii, făcând toţi
un singur trup: Trupul Tainic al Mântuitorului Hristos, adică Sfânta Biserică.
Prin urmare, putem spune că darurile aduse ca jertfă de credincioşi simbolizează
atât propria lor fiinţă, cât şi Biserica din care fac parte.
Alte Biserici creştine folosesc în cult azima, de exemplu
catolicii şi armenii, la noi de ce se foloseşte pâinea?
Pâinea sau prescurile folosite de noi, ortodocşii, sunt făcute
din făină şi aluat dospit. Noi motivăm aceasta prin următoarele argumente: mai
întâi, pentru că o astfel de pâine a folosit Mântuitorul la Cina cea de Taină.
Evangheliştii spun clar: "luând pâinea", şi nu azima ("arton", şi nu "azimon").
În al doilea rând, pâinea adevărată, dospită cu aluat, simbolizează mai bine
sufletul desăvârşit şi întruparea Logosului, fiind făcută din trei elemente care
reprezintă şi cele trei părţi ale sufletului, şi Cele Trei Persoane ale Sfintei
Treimi: făina cu aluat, care înseamnă sufletul, apa, care înseamnă botezul, şi
sarea, care înseamnă gândul şi învăţătura Cuvântului ("voi sunteţi sarea
pământului...").
Aducem deci pâine dospită noi, ortodocşii, pentru că ea
simbolizează mai desăvârşit Trupul Domnului, în care se preface prin sfinţire,
la rugăciunea Epiclezei.
Un al treilea argument este legat de faptul că, chiar în jertfa
lui Melchisedec, care a fost cea mai desăvârşită jertfă a Vechiului Testament,
s-a adus tot pâine dospită, şi nu azimă, aşa cum citim la Geneza (14, 18).
Forma prescurii
Vorbiţi-ne despre forma şi denumirea prescurii.
Aşa cum ştim, pâinea folosită la Proscomidie are forma şi
denumirea de prescură, de la termenul grecesc "prosfora", care înseamnă aducere,
ofrandă, jertfă. Prescurile sunt făcute uneori în formă rotundă, simbolizând
rotunjimea pământului, dar cel mai des în formă de cruce cu patru cornuri, care
simbolizează atât cele patru laturi ale lumii întregi, pentru care S-a întrupat
Domnul, cât şi cele patru colţuri ale crucii pe care El a fost răstignit. În
unele părţi se folosesc şi prescuri cu cinci cornuri, amintind de cele cinci
pâini cu care Mântuitorul a săturat mulţimile în pustie. De reţinut este că de
la cele cinci pâini s-a fixat şi numărul regulamentar de cinci pentru prescurile
folosite la Proscomidie. Sunt şi unele părţi unde se folosesc prescuri cu trei
cornuri, care simbolizează Sfânta Treime.
"Coliva simbolizează însuşi trupul celui răposat"
Un alt loc de cinste în cultul nostru liturgic îl are şi
coliva. Ea este făcută din grâu curat şi este nelipsită din sâmbetele noastre şi
din toate zilele în care se face pomenire pentru fraţii noştri cei adormiţi în
Domnul. Ce ne puteţi spune despre simbolismul ei?
Cuvântul colivă vine de la grecescul "ta koliva", care înseamnă
ofrandă. Ea se prepară din grâu fiert, îndulcit cu miere sau zahăr şi amestecat
cu mirodenii şi miez de nucă. Coliva simbolizează însuşi trupul celui răposat,
deoarece hrana principală a trupului omenesc este grâul. Ea este totodată o
expresie materială a credinţei noastre în nemurire şi Înviere, fiind făcută din
boabe de grâu, pe care Domnul însuşi le-a înfăţişat ca simboluri ale învierii
trupurilor. "După cum bobul de grâu, ca să încolţească şi să aducă roadă,
trebuie să fie îngropat mai întâi în pământ pentru ca să putrezească, tot aşa şi
trupul omenesc mai întâi se îngroapă şi putrezeşte, pentru ca să învieze apoi,
întru nestricăciune", spune Apostolul Pavel.
Cu privire la dulciurile şi ingredientele ce intră în
componenţa colivei, ele reprezintă virtuţile răposaţilor pomeniţi, ori dulceaţa
vieţii celei veşnice pe care nădăjduim că o va dobândi cel răposat. Aceeaşi
simbolistică o are şi pâinea, sau colacul, care se aduce la cei răposaţi pe
lângă colivă, uneori chiar şi în locul ei. În Ardeal, de pildă, sunt locuri unde
se aduce doar colac şi se numeşte parastas. La noi, în Oltenia, s-a împământenit
tradiţia pregătirii colivei şi este bine ca ea să fie respectată.
Ce sfaturi aveţi pentru cititorii noştri?
Cu toţii trebuie să ia aminte că străbunii noştri socoteau
pâinea ca pe un lucru sfânt. Ei ziceau şi încă mai zic urmaşilor de la sate că
pâinea e Trupul Domnului. Fărâmiţarea ei fără rost, aruncarea pe jos a
fărâmiturilor, era socotită ca o necuviinţă şi ca păcat. Să ia aminte
gospodinele noastre şi tot creştinul de bună credinţă la semnificaţia spirituală
a pâinii şi a colivei. Să nu le privească doar ca pe nişte obiceiuri venite din
veacuri, pe care ei acum se străduiesc să le împlinească. Pâinea şi coliva ce se
aduceau ca jertfă erau pregătite de femei curate la trup, la gând şi la suflet.
O gospodină care frământă, care plămădeşte, care aşteaptă să se dospească, apoi
coace pâine, o femeie care pregăteşte coliva oficiază în acelaşi timp munca ei,
strădania ei, se află sub semnul binecuvântării. Şi mai e ceva. Există o rostire
a Mântuitorului Iisus Hristos, în Evanghelia după Marcu, care zice aşa: "Când
aduci darul tău la altar, să fii împăcat cu toată lumea. Dacă îl aduci totuşi la
altar şi-ţi aduci aminte acolo că ai o supărare cu fratele tău (semenul tău),
lasă darul tău acolo şi mergi de te împacă cu semenul tău". Asta înseamnă că
odată cu jertfa de pâine şi de colivă ne oferim pe noi înşine drept jertfă
curată lui Dumnezeu.
Autor: G. Cioiu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial