de Inos Biffi
Din faptul că omul a fost creat de iubirea milostivă, revelată
şi oferită în Isus răstignit şi înviat din moarte nu rezultă negarea păcatului,
nici a dreptăţii divine faţă de păcătos, ci tocmai opusul.
Cât priveşte gravitatea păcatului, omul o poate simţi luând în
considerare încălcarea poruncilor divine pe care ea o comportă; totuşi ea îi
apare pe deplin dacă îl contemplă pe Cristos care din cauza păcatului este
atârnat pe cruce. În Fiul lui Dumnezeu răstignit putem să-i găsim dimensiunea
concretă; el ne-o revelează pe Calvar, când este "dat la moarte din cauza
păcatelor noastre" (Rom 4,25). De la Isus înălţat de la pământ coboară în
noi conştiinţa păcatului; sensul său real este înscris în pătimirea
"Slujitorului lui Dumnezeu": e adevărat, ea este contestare a maiestăţii şi a
puterii lui Dumnezeu; ofensare a gloriei sale şi a sfinţeniei sale; dar nu este
posibil să se simtă toată răutatea ei până când nu stăm în faţa dăruirii extreme
a lui Isus, care "ne-a iubit şi s-a dat pe sine însuşi pentru noi" (Ef
5,2). Atunci păcatul se arată ca o rană provocată inimii lui Cristos, Fiul
veşnicei complăceri divine (Mt 3,17), în care se află toată maiestatea,
puterea, gloria şi sfinţenia Tatălui.
Era convins de asta sfântul Ignaţiu de Loyola, care în prima
săptămână a Exerciţiilor îl duce pe cel care face Exerciţiile la un colocviu cu
Răstignitul. "Imaginându-mi - scrie el - că îl am în faţă pe Domnul nostru
pironit pe cruce, să-l întreb cum de El, Creator, a venit ca să se facă om şi
din viaţa veşnică la moartea temporală şi să moară astfel pentru păcatele mele"
(53).
Reflecţia umană, lăsată în voia ei, nu va putea reuşi
niciodată: numai Isus, "străpuns pentru păcatele noastre" şi "zdrobit pentru
fărădelegile noastre" (Is 53,5), poate revărsa în noi "cunoaşterea
internă" a păcatului (Exerciţii, 63), care poate să fie numai un dar al "harului
Domnului". El, care a fost fără păcat (Evr 4,15), atârnând pe lemn i-a
suportat blestemul (cf. Gal 3,13), l-a pătimit în el însuşi şi i-a
experimentat toată oroarea ca ofensare a Tatălui şi respingere a Duhului. Dar
dacă orice păcat este o respingere a iubirii Tatălui şi o repudiere a
Răstignitului, culmea este atinsă atunci când consistă în a nu primi iertarea
după cădere.
Dumnezeu a creat pentru a se revela milostiv. A nu avea
încredere în milostivire ar însemna a invalida intenţia lui Dumnezeu, a-i altera
chipul şi a-i desfigura imaginea; ar însemna a zădărnici mijlocirea lui Isus,
avocatul nostru în cer (1In 2,1), a distruge şi a contrazice planul lui
Dumnezeu, care a proiectat o omenire compusă din fii răscumpăraţi în Fiul,
formată din fii risipitori întorşi la casa Tatălui.
Iată pentru ce nu există păcat mai mare decât acela de a ne
îndoi de milostivire, ca şi cum aceasta nu ar depăşi imens orice păcat şi harul
- aşa cum declară Paul - nu ar prisosi asupra oricărui delict (Rom 5,20).
Scrie Ioan: "Chiar dacă inima noastră ne acuză, Dumnezeu este mai mare decât
inimile noastre" (1In 3,20).
Din asta nu trebuie să se concludă în mod incipient că este
negată existenţa unei judecăţi divine, că este dizolvată o dreptate riguroasă şi
că a dispărut pedeapsa meritată. Mărturisim asta în Crez: Isus Cristos "va veni
să-i judece pe cei vii şi pe cei morţi", în timp ce Ioan afirmă că "Tatăl i-a
dat Fiului toată judecata" (In 5,22). Numai că criteriul absolut al
judecăţii, care nu va neglija nici măcar cea mai uşoară ofensă adusă Tatălui, va
fi exact primirea sau neprimirea milostivirii sale dăruite în Isus.
Vom fi judecaţi de un Judecător mort pentru noi şi milostivirea
va reprezenta criteriul cernerii; cât priveşte remuşcarea, va fi aceea că am
contrastat-o în mod deliberat şi îndărătnic până la epuizarea libertăţii
noastre.
Totuşi, noi cunoaştem sentimentele Judecătorului răstignit şi
trebuie să fim atenţi să nu ni le imaginăm asemenea emoţiilor care străbat
spiritul nostru atunci când emitem o judecată, pentru că noi nu am pătimit
asemenea lui Cristos pentru cei pe care îi judecăm.
În realitate nu trebuie să folosim viitorul, ci prezentul.
Orice faptă a noastră poartă în sine deja de acum judecata Domnului, în funcţie
de conformitatea sau diformitatea sa de el. În acelaşi timp suntem mântuiţi şi
judecaţi. Apoi, după judecata lui Cristos urmează răsplata sau pedeapsa.
Pedeapsa este intrinsecă păcatului. Dar trebuie să ne ferim să îl concepem ca
întrerupere a milostivirii înlocuită de o nemiloasă ură divină. Dumnezeu nu
încetează niciodată să fie iertare. În schimb, în mod paradoxal, omul e cel care
se retrage şi se stabileşte în afara spaţiului milostivirii Tatălui.
Dacă este potrivit a vorbi despre pedeapsa lui Dumnezeu, este
impropriu a-i atribui lui aceleaşi sentimente care ne însufleţesc atunci când
noi suntem cei care pedepsim. Încă este valabil că aceste sentimente numai
Dumnezeu le cunoaşte. Nu trebuie să uităm niciodată ceea ce scrie sfântul Toma:
"Despre Dumnezeu cunoaştem mai mult ceea ce nu este decât ceea ce este"
(Summa Theologiae, I, 3, introducere).
Dumnezeu pedepseşte pe păcătoşi şi în timp? Îi pedepseşte şi în
decursul istoriei? dacă şi când are loc asta, el ştie: în orice caz, intenţia
pedepselor nu poate decât să fie aceea a corectării: de fapt, "Dumnezeu nu vrea
moartea păcătosului, ci să se întoarcă şi să trăiască" (Ez 33,11).
Oricum, ce anume trebuie să fie definită pedeapsă, care este motivul ei şi cine
este pedepsit este cunoscut exclusiv de Judecătorul răstignit. În această
privinţă orice judecată a noastră este incorectă şi absolut nechibzuită şi
arogantă.
Dacă se predică Evanghelia, trebuie să se predice dreptatea
divină, să se cheme la vigilenţă şi chiar să se alimenteze teama de judecată;
însă, amintindu-ne că am fost creaţi şi din veşnicie predestinaţi de un Dumnezeu
milostiv, căruia îi plac ospeţele cereşti, atunci când e vorba de a sărbători
convertirea unui păcătos.
(După L'Osservatore romano, 10 februarie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Sursa: www.ercis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial