Un text obscur de la Avacum 3:3 a făcut mare carieră teologică în lista
profeţiilor mesianice, făcându-se referire la el şi astăzi în cultul ortodox.
Dar ce spune el mai exact şi cum s-a ajuns la o asemenea importanţă?
Textul în sine nu spune prea mult: "Dumnezeu vine din Teman, şi
Cel Sfânt din muntele Paran! Sela (oprire) - Slava Lui acoperă cerurile şi tot
pământul este plin de slava Lui!"
Teman şi Paran
Teman (ebr. Teiman) este o regiune din Edom, probabil din jurul
cetăţii Boţra (Bosra), deci din nordul Edomului, pentru că în Amos 1:12 Dumnezeu
ameninţă: "Pentru aceasta voi trimite foc în Teman şi palatele cele din Bosra le
va mistui". Din Iezechiel 25:13 transpare aceeaşi localizare: "Îmi voi întinde
mâna împotriva Edomului şi voi pierde din el pe oameni şi pe animale şi îl voi
face pustietate; de la Teman până la Dedan toţi vor cădea de sabie". Temanul ar
fi astfel partea iniţială unde statul edomit s-a format în sec. 9 î.Hr.,
extinzându-se apoi în sud (Ernst Axel Knauf, "Teman", în: David Noel Freedman
(ed.), The Anchor Bible Dictionary, Doubleday, New York etc., 1992, vol.
6, pp. 347-348). În sens general, Teman poate fi folosit şi ca alt nume al
Edomului, aşa cum rezultă din Avdie 9: "Se vor înspăimânta vitejii tăi, Temane,
ca toţi din muntele lui Isav să piară". De altfel şi Isav (Esau) era numele
strămoşului poporului edomit, frate geamăn cu Iacob-Israel.
Dar pentru că faţă de Canaan Edomul se află în sud, Teman va
ajunge să fie folosit în sensul larg de sud. De exemplu în Ieşire 26:18, la
descrierea Cortului Sfânt, se precizează: "Şi scânduri de acestea pentru cort să
faci douăzeci, pentru latura dinspre miazăzi". Termenul redat de Biblia Sinodală
prin "miazăzi" reflectă de fapt expresia ebraică liph'at Negba Teimana,
"înspre partea Neghevului, spre Teiman". În Deuteronom 3:27, când i se
porunceşte lui Moise să se suie pe vârful muntelui Pisga (Fazga) şi să privească
ţara, se spune: "Priveşte cu ochii tăi spre apus şi spre miazănoapte şi spre
miazăzi şi spre răsărit". În ebraică punctele cardinale sunt denumite plecând de
la regiuni: "spre mare (apus) şi spre [muntele] Saphon (nordul) şi spre Teiman
(sud) şi spre răsăritul [soarelui]".
În textul nostru din Avacum 3:3, Temanul este pus în paralel cu
"muntele Paran". Paran apare ca deşert în Facere 21:21, loc unde trăiesc
ismaeliţii. Deşertul Paran reprezintă şi una dintre staţiile călătoriei prin
pustiu la ieşirea din Egipt: "Şi au plecat fiii lui Israel din pustiul Sinai
după taberele lor şi s-a oprit norul în pustiul Paran" (Numeri 10:12; cf.
12:16). De aici sunt trimise iscoadele pentru ţara Canaanului şi tot aici se
întorc (Numeri 13). În 1 Regi 25:1, la moartea lui Samuel, David s-a retras cu
ceata lui de războinici în pustiul Paran după textul ebraic sau în pustiul Maon
după Septuaginta, urmată aici şi de Biblia Sinodală.
Venirea din sud
Dar paralela cea mai potrivită cu textul din Avacum 3:3 o
reprezintă cântarea lui Moise din Deuteronom 33:2: "Şi a zis el: "Venit-a Domnul
din Sinai şi ni S-a descoperit întru slava Sa în Seir; strălucit-a din Munţii
Paranului şi a ieşit cu mulţime mare de sfinţi, având la dreapta focul legii"".
Textul este dificil de tradus în jumătatea a doua. În loc de "mulţime mare de
sfinţi", unii înţeleg, ca şi Septuaginta, că vine cu mulţimi mari din Cadeş, o
localitate importantă din Peninsula Sinai, cunoscută şi cu numele de
Cadeş-Barnea. Septuaginta însă se pare că mai citeşte o dată ebraicul qadeş şi
în sensul de "sfinţi" traducând prin "îngeri": "din dreapta Sa, îngeri erau cu
El" (Ioana Costa în Septuaginta de la NEC). De asemenea, în loc de "la dreapta
focul legii", alţii citesc "din miazăzi până la povârnişuri pentru ei" (Duane L.
Christensen, Deuteronomy 21:10 - 34:12,Word Books, Dallas, 2002, WBC 6B,
pp. 832, 836).
Dar Avacum 3:3, ca şi Deuteronom 33:2, prezintă venirea lui
Iahve de undeva din sud. Această idee se mai regăseşte şi în Judecători 5:4:
"Când ieşeai Tu, Doamne, din Seir, când treceai Tu prin câmpiile Edomului,
pământul se cutremura şi cerurile se topeau, norii picurau picuri de ploaie".
Venirea din sud a fost interpretată de cercetătorii biblici ca susţinând
aşa-zisa ipoteză chenită a originii iahvismului, care a cunoscut şi variante
chenită sau edomită. Conform acestei ipoteze, locul iniţial de închinare adusă
lui Iahve nu era Israelul, ci regiunea sudică, peninsula Sinai, unde locuiau
cheniţii, sau regiuni din Madian sau Edom (cf. Gerhard von Rad, Theologie des
Alten Testaments, vol. 1, Chr. Kaiser Verlag, München, ed. 10, 1992, p.
23).
Această ipoteză nu este însă certă, dar un lucru sigur rămâne
interesul pentru zona sudică a Canaanului ca loc al teofaniei. Sfântul Ilie
Tesviteanul trebuie de altfel să meargă în sud, la muntele lui Dumnezeu, Horeb,
pentru a se învrednici de descoperirea lui Iahve (1 Regi 19). La nivel teologic
această tradiţie a venirii din sud subliniază teofania din muntele Sinai, dar
mai ales faptul că Dumnezeu i-a însoţit pe fiii lui Israel în timpul
peregrinării prin pustie. Tema aceasta a prezenţei divine va deveni una foarte
importantă în interpretarea spirituală, care a pornit însă nu de la textul
ebraic, ci de la Septuaginta.
Iar în Septuaginta textul din Avacum 3:3 apare oarecum diferit:
"Domnul din Thaiman va veni şi Cel Sfânt, din muntele cu umbră deasă. Oprire.
Măreţia Lui a acoperit munţii şi de lauda Lui plin şesteţ pământul" (Cristian
Gaşpar în Septuaginta de la NEC).
După cum se poate observa, dintre cele două locaţii, Teman şi
Paran, a fost păstrată doar prima. În loc de muntele Paran, Septuaginta are "din
muntele cu umbra deasă" (ex orous kataskiou daseos).
Naşterea în Betleem
Încă din sec. 2 d.Hr., Sf. Irineu de Lyon aplică înţelesul larg
al venirii din miazăzi a Domnului la naşterea din Betleem (Împotriva
ereziilor 4:33:11, cf. Ante-Nicene Fathers, vol. 1, p. 509). Prin
aceasta manifestarea lui Iahve din Vechiul Testament este pusă în legătură cu
Hristos, pentru că Tatăl rămâne necunoscut. Venirea în slavă din sud, dacă se
referă la Hristos, nu poate fi alta decât venirea pe pământ, Întruparea, deci
Naşterea. Istoric vorbind, Betleemul nu a făcut parte din Teman, care, aşa cum
am văzut, era situat mult mai la sud, în regiunea edomiţilor. Dar la nivelul
general de denumire pentru "miazăzi", dezvoltată încă din Vechiul Testament,
Temanul poate include şi Betleemul, situat la sudul Ierusalimului, centrul
duhovnicesc al Ţării Sfinte.
Iată aşadar cum o profeţie obscură este canalizată de
interpretarea patristică pe direcţia hristologică. Dar de unde "cariera
teologică" de care s-a bucurat textul din Avacum 3:3?
Trebuie spus că din Biblia Sinodală lipseşte o carte foarte
importantă, prezentă în Septuaginta, dar care lipseşte din canonul ebraic:
cartea Odelor. Aceste ode sunt cântări din Vechiul şi chiar din Noul Testament,
adunate într-un adevărat florilegiu de rugăciune. Biblia Sinodală a păstrat doar
oda a 12-a, Rugăciunea lui Manase, cu care încheie Vechiul Testament. Dar
primele nouă ode au căpătat o valoare extraordinară pentru că pe calapodul lor
s-au făcut canoanele liturgice, adică acele piese poetice cu formă specială
(împărţite în nouă cântări). De exemplu, acatistele sunt ca specie literară
canoane liturgice.
Ca fapt interesant, cântarea a patra a Odelor a fost psalmul
lui Avacum din cap. 3, şi de aceea canoanele liturgice pot avea la cântarea a
patra o referire, uneori deosebit de aluzivă, la proorocul Avacum şi la profeţia
sa despre venirea lui Dumnezeu din sud, adică despre naşterea lui Hristos în
Betleem.
Duminica la Utrenie de exemplu întâlnim la irmosul cântării a
patra de la Catavasiile Bunei Vestiri următoarea referire: "Sfatul cel neurmat
şi dumnezeiesc al întrupării Tale celei de sus, celei din Fecioară, proorocul
Avacum avându-l în minte, a strigat: Slavă puterii Tale, Doamne". Dacă citim
cartea profetului Avacum fără să ţinem cont de istoria interpretării, nu
înţelegem nimic. Unde vorbeşte Avacum de naşterea din Fecioară (atenţie, nu este
Isaia!)? De ce strigă: Slavă? Interpretat duhovnicesc, textul din Avacum 3:3 se
referă tocmai la aceste aspecte, iar "slava" însemnă recunoaşterea de către
profet a puterii lui Dumnezeu, aici a Naşterii, exprimată prin finalul
versetului: "Slava Lui acoperă cerurile şi tot pământul este plin de slava
Lui!"
De asemenea, în irmosul cântării a patra de la Catavasiile
Naşterii Domnului se spune: "Toiag din rădăcina lui Iesei şi floare dintr-însul,
Hristoase, din Fecioară ai odrăslit, Cel lăudat, din muntele cel cu umbra
deasă". Aici aluzia este mai voalată, citându-se doar varianta Septuagintei care
a înlocuit "muntele Paran". Dar prin paralela formată, Maica Domnului din care
S-a născut Hristos este identificată la nivel duhovnicesc cu "muntele cu umbra
deasă". Dacă Domnul (Hristos) vine din munte, iar venirea Sa înseamnă
naşterea din Betleem, atunci şi muntele în sine trebuie văzut ca unul viu, Maica
Domnului, iar "umbra deasă" se referă la zămislirea lui Iisus prin "umbrirea"
Duhului Sfânt (Luca 1:35) şi la pururea-fecioria Macii Lui.
Autor: A. Mihăilă
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial