Se ştie că
una dintre zilele de peste an care strâng cei mai mulţi credincioşi este
Miercurea Cenuşii. Deşi nu este o zi de sărbătoare obligatorie, mulţi oameni nu
ar lăsa să treacă această zi fără să ajungă la biserică pentru a fi marcaţi pe
frunte cu semnul crucii cu cenuşă. Chiar şi oamenii care vin rar la Biserică
peste an fac efortul de a veni în Miercurea Cenuşii. Cum a devenit această
practică o parte atât de importantă pentru atât de mulţi credincioşi? Cine a
venit cu ideea acestui ritual destul de ciudat? Cum explicăm popularitatea
murdăririi frunţii noastre cu cenuşă, pentru ca apoi să mergem toată ziua cu
murdărie pe faţă? Cei care nu cunosc acest obicei al nostru ne arată spre
frunte spunându-ne că ne-am murdărit, aşteptându-se ca noi să ne spălăm
imediat, dar mulţi catolici poartă acea cenuşă întreaga zi.
Traducere: Radu Capan
Sursa: AmericanCatholic.org
Cenuşa pe
frunte - un obicei cu rădăcini biblice
Originea
obiceiului folosirii cenuşii în ritualuri religioase se pierde în negura
preistoriei, dar găsim referinţe la această practică în tradiţia noastră
religioasă descrisă în Vechiul Testament. Profetul Ieremia, de exemplu, cheamă
la pocăinţă astfel: “Fiica poporului Meu, încinge-te cu sac şi-ţi presară
cenuşă pe cap” (Ieremia 6,26). Profetul Isaia, pe de altă parte, critică
folosirea sacului şi a cenuşii, ca fiind nepotrivite pentru a-i fi pe plac lui
Dumnezeu, dar astfel el ne arată că această practică este binecunoscută în
Israel: “Este oare acesta un post care îmi place, o zi în care omul îşi
smereşte sufletul său? Să-şi plece capul ca o trestie, să se culce pe sac şi în
cenuşă, oare acesta se cheamă post, zi plăcută Domnului?” (Isaia 58,5). Profetul
Daniel îi cere lui Dumnezeu să salveze Israelul, cu sac şi cenuşă ca semn al
pocăinţei Israelului: “Şi mi-am îndreptat faţa către Domnul Dumnezeu, stăruind
în rugăciune şi în rugi fierbinţi, cu post, sac şi cenuşă” (Daniel 9,3).
Poate cel
mai cunoscut exemplu de pocăinţă din Vechiul Testament implică de asemenea sac
şi cenuşă. Când profetul Iona ascultă în sfârşit porunca lui Dumnezeu şi
predică în marea cetate Ninive, predicarea lui este uimitor de eficientă.
Cuvintele mesajului său sunt duse până la rege. “Şi a ajuns vestea până la
regele Ninivei. Acesta s-a sculat de pe tronul său, şi-a lepădat veşmântul lui
cel scump, s-a acoperit cu sac şi s-a culcat în cenuşă” (Iona 3,6). În cartea
Iuditei găsim acte de pocăinţă care specifică faptul că cenuşa era pusă pe
capetele oamenilor: “Şi tot Israelul, bărbaţi, femei şi copii, locuitori ai
Ierusalimului, au căzut cu faţa la pământ în templu, şi-au presărat cenuşă în
cap şi au întins mâinile înaintea Domnului” (Iudita 4,11; vezi şi 4,15 şi 9,1).
Chiar
înainte de perioada Noului Testament, rebelii care luptau pentru independenţa
evreilor, macabeii, se pregăteau pentru luptă folosind cenuşă: “Şi au postit în
ziua aceea şi s-au îmbrăcat cu saci şi cenuşă au pus pe capetele lor şi şi-au
rupt hainele” (1Macabei 3,47; vezi şi 4,39). În Noul Testament, Isus se referă
la folosirea sacului şi cenuşii ca semne ale pocăinţei: “Vai ţie, Corazin, vai
ţie, Betsaida! Căci dacă s-ar fi făcut în Tir şi în Sidon minunile săvârşite în
voi, de mult ar fi făcut pocăinţă în sac şi cenuşă” (Matei 11,21; Luca 10,13).
Cenuşa în
istoria Bisericii
În ciuda
tuturor acestor referinţe din Scriptură, există puţine relatări privind
folosirea cenuşii în Biserică în primul mileniu de creştinism. Thomas Talley,
un expert în istoria anului liturgic, afirmă că prima liturgie databilă clar a
Miercurii Cenuşii, în care se vorbeşte despre presărarea cenuşii, se găseşte
într-o carte liturgică din anul 960. Înainte de aceasta, cenuşa a fost folosită
ca semn de admitere în Ordinul Penitenţilor. În secolul al VI-lea, ritul
mozarabic spaniol cerea marcarea frunţii cu cenuşă când se accepta o persoană
grav bolnavă în Ordinul Penitenţilor. La începutul secolului al XI-lea, abatele
Aelfric nota că există obiceiul ca toţi credincioşii să ia parte la o ceremonie
în Miercurea dinaintea Postului, care includea impunerea cenuşii. Spre
sfârşitul acelui secol, Papa Urban al II-lea cerea folosirea generală a cenuşii
în acea zi. Doar mai târziu această zi avea să fie numită Miercurea Cenuşii.
La început,
clericii şi bărbaţii aveau cenuşa presărată pe capetele lor, în timp ce
femeilor li se făcea semnul crucii cu cenuşă pe frunte. În cele din urmă însă
ritualul folosit pentru femei a ajuns să fie folosit şi pentru bărbaţi. În
secolul al XII-lea, s-a dezvoltat regula ca cenuşa să fie obţinută prin arderea
ramurilor de palmier de la Duminica Floriilor din anul anterior. Multe parohii
îi invită şi astăzi pe credincioşi să vină cu aceste ramuri de palmier la
biserică, înainte să înceapă Postul, pentru un ritual de ardere a acestor ramuri
după Liturghie.
Ordinul
Penitenţilor
Se pare
astfel că folosirea cenuşii la începutul Postului Mare este o extindere a
folosirii cenuşii la cei care intrau în Ordinul Penitenţilor. Această practică
a caracterizat celebrarea Sacramentului Spovezii de-a lungul celei mai mari
părţi a primului mileniu din istoria Bisericii. Cei care comiseseră păcate
grave şi le mărturiseau Episcopului sau reprezentantului său şi primeau o
penitenţă care trebuia îndeplinită într-o perioadă de timp. După încheierea
penitenţei, aceste persoane erau reconciliate de către Episcop printr-o
rugăciune de iertare ce se făcea în mijlocul comunităţii.
În perioada
în care trebuiau să îşi îndeplinească penitenţele, penitenţii aveau adesea
locuri speciale în biserică şi purtau haine specifice, care indicau statutul
lor. Asemenea catecumenilor care se pregăteau pentru Botez, şi ei erau adesea
scoşi din biserică după Liturghia cuvântului. Acest întreg proces semăna cu
itinerariul de convertire al catecumenilor, deoarece Biserica vedea căderea în
păcate grave după Botez ca un semn al faptului că persoana în cauză nu se
convertise cu adevărat. Penitenţa era o a doua încercare de încurajare a acelei
convertiri. De fapt Părinţii Bisericii primare numeau Spovada ca “al doilea
Botez”.
Postul s-a
dezvoltat în Biserică pe măsură ce întreaga comunitate se ruga şi postea pentru
catecumenii care se pregăteau pentru Botez. În acelaşi timp, acei membri ai
comunităţii care erau deja botezaţi se pregăteau să îşi înnoiască la Paşti
promisiunile de la Botez, alăturându-se astfel catecumenilor în căutarea
aprofundării propriei convertiri. Era natural deci ca Ordinul Penitenţilor să
se concentreze pe Postul Mare, Spovada fiind adesea celebrată în Joia Mare,
pentru ca cei tocmai reconciliaţi cu Dumnezeu să poată să ia parte la
liturgiile Triduumului. Cu Postul Mare ca o perioadă în mod evident centrată pe
Botez, Spovada şi-a găsit de asemenea un loc aici.
Schimbarea
înţelegerii Postului Mare
Cu
dispariţia catecumenatului din viaţa Bisericii, modul în care oamenii au
înţeles perioada Postului Mare s-a schimbat. În Evul Mediu, accentul nu mai era
atât de evident pus pe Botez. În schimb se sublinia foarte mult patima şi
moartea lui Cristos. Arta medievală a reflectat această centrare tot mai mare
pe suferinţele Mântuitorului; la fel şi pietatea populară. Postul Mare a
devenit un timp de recunoaştere a propriei noastre vine pentru păcatele ce au
condus la patima şi moartea lui Cristos. Pocăinţa era astfel văzută ca o cale
de evitare a pedepsei pentru păcat mai mult decât ca o cale de înnoire a
angajamentelor baptismale.
Dispariţia
treptată a Ordinului Penitenţilor a făcut ca în timp folosirea cenuşii să nu
mai aibă legătură cu contextul originar. Accentul pus pe penitenţa personală şi
pe Sacramentul Spovezii a continuat în Postul Mare, dar legătura cu Botezul nu
mai era evidentă pentru majoritatea credincioşilor. Aceasta se reflectă în
formula care a ajuns să fie asociată cu impunerea cenuşii: “Aminteşte-ţi că din
ţărână eşti şi în ţărână te vei întoarce!” Acest text evidenţiază mortalitatea
noastră, fiind un îndemn la a lua în serios chemarea la pocăinţă, fără să se
întrevadă prea mult vreo semnificaţie baptismală. Această subliniere a
mortalităţi este în ton cu experienţa de viaţă din Evul Mediu, când ameninţarea
cu moartea era mereu prezentă. Mulţi oameni mureau de foarte tineri, iar
diferitele molime făceau moartea şi mai răspândită.
Miercurea
Cenuşii după Conciliul Vatican II
Conciliul
Vatican II (1962-65) a invitat la o înnoire a Postului Mare, prin
redescoperirea străvechiului său caracter baptismal. Această redescoperire a
fost în mod special promovată de refacerea catecumenatului cerut de Ritualul
Iniţierii Creştine a Adulţilor (1972). Pe măsură ce catolicii interacţionau tot
mai mult cu catecumenii în etapa finală a pregătirii lor pentru Botez, ei au
început să înţeleagă Postul Mare ca o perioadă de pregătire baptismală şi de
înnoire baptismală.
Dat fiind că
Miercurea Cenuşii marchează începutul Postului Mare, este evident că şi pentru
această zi a început redescoperirea dimensiunii baptismale. O aluzie ne-o dă a
doua formulă ce se spune la impunerea cenuşii: “Întoarceţi-vă de la păcat şi
credeţi în Evanghelie”. Deşi nu se menţionează explicit Botezul, această
formulă ne aminteşte de promisiunile făcute la Botez, de a respinge păcatul şi
de a ne mărturisi credinţa. Este o chemare clară la convertire, la acea mişcare
de îndepărtare de păcat şi de apropiere de Cristos, pe care trebuie să o facem
în mod repetat de-a lungul vieţilor noastre.
La început
de Post Mare, Miercurea Cenuşii ne cheamă la un itinerar de convertire ce
marchează toată această perioadă. În timp ce catecumenii intră în ultima etapă
a pregătirii lor pentru Sacramentele pascale, noi suntem chemaţi să mergem
alături de ei, pentru ca să fim pregătiţi să ne înnoim promisiunile baptismale
la sosirea Paştilor.
Lecturile
pentru Miercurea Cenuşii
Lecturile
din Miercurea Cenuşii subliniază această chemare la convertire. Prima lectură
din profetul Ioel este o chemare la întoarcerea la Domnul “cu post, cu plâns şi
cu tânguire”. Ioel ne aminteşte că Dumnezeu este “milostiv şi îndurător,
îndelung răbdător şi plin de bunătate, şi nu se bucură de pedeapsa pe care a
trimis-o asupra voastră”, invitându-ne astfel să fim încrezători în iubirea lui
Dumnezeu în timp ce căutăm să ne înnoim viaţa cu Dumnezeu. Este important să
observăm faptul că Ioel nu cheamă doar la convertirea personală. Apelul său
este unul către tot poporul, aşadar el spune: “Sunaţi din trâmbiţă în Sion,
rânduiţi un timp de post sfânt, chemaţi pe toţi la adunare! Strângeţi poporul,
vestiţi o adunare sfântă; aduceţi-i pe bătrâni, strângeţi copiii, chiar şi pe
pruncii de la sân!” Intrând în acest timp de înnoire, noi ne unim cu întreg
poporul lui Dumnezeu, pentru că cu toţii avem nevoie de o continuă convertire
şi suntem chemaţi să ne susţinem unii pe alţii pe acest drum. Imitându-i pe cei
care se alăturau Ordinului Penitenţilor în trecut, noi toţi devenim o
comunitate de penitenţi ce caută să se apropie tot mai mult de Dumnezeu prin
pocăinţă şi înnoire.
Cu un ton
diferit, dar nu mai puţin imperativ, Sf. Paul ne imploră în a doua lectură:
“împăcaţi-vă cu Dumnezeu!” “Acum”, insistă el, “este timpul potrivit; iată,
acum este ziua mântuirii”. Timpul întoarcerii la Domnul este deci acum, în
acest timp sfânt, chiar în această zi. Cât priveşte Evanghelia din Miercurea
Cenuşii, ea ne dă sfaturi despre cum să acţionăm în timpul Postului Mare. Isus
vorbeşte despre principalele trei discipline pentru această perioadă: pomana,
rugăciunea şi postul. Toate aceste activităţi spirituale, ne învaţă Isus,
trebuie să fie făcute fără dorinţa de a primi recunoaştere din partea altora.
Ideea nu este că trebuie să ne rugăm doar singuri, nu şi în comunitate, de
exemplu, ci că nu trebuie să ne rugăm pentru ca alţii să spună cât de sfinţi
suntem. Acelaşi lucru se aplică şi postului şi operelor de caritate; ele nu
trebuie să fie ascunse ci trebuie făcute din iubire pentru Dumnezeu şi pentru
semeni, nu pentru a fi văzuţi de ceilalţi.
Există
desigur o anumită ironie în folosirea acestei Evanghelii, care ne spune să ne
spălăm feţele ca să nu arătăm oamenilor că postim, tocmai în ziua în care noi
umblăm cu cenuşă pe frunte. Avem în fapt o nouă ocazie de a face ceea ce ne
spune Isus: să nu participă la ritualuri religioase doar de ochii lumii. Noi
purtăm cenuşa nu pentru a ne proclama sfinţenia ci în semn de recunoaştere a
apartenenţei noastre la comunitatea păcătoşilor care caută pocăinţa şi
înnoirea.
De la cenuşă
la izvor
Chemarea la
convertirea continuă reflectată în aceste lecturi este şi mesajul cenuşii. Noi
parcurgem Postul Mare de la cenuşă la izvorul baptismal. Ne “murdărim” feţele
în Miercurea Cenuşii şi suntem curăţaţi în apele izvorului. Mai profund,
îmbrăţişăm nevoia de a muri faţă de păcat şi egoism la începutul Postului Mare
pentru ca să putem ajunge la viaţa deplină în Cel Înviat la Paşti. Când primim
cenuşa pe frunte ni se aminteşte cine suntem. Ne amintim că suntem făpturi
pământeşti (“Aminteşte-ţi că din ţărână eşti”). Ne amintim că suntem fiinţe
muritoare (“şi în ţărână te vei întoarce”). Ne amintim că suntem botezaţi. Ne
amintim că suntem pelerini într-un itinerar al convertirii (“Întoarceţi-vă de
la păcat şi credeţi în Evanghelie”). Ne amintim că suntem membre ale Trupului
lui Cristos (şi “murdăria” de pe frunţile noastre va proclama această
identitate şi altora).
Înnoirea
conştientizării a cine suntem cu adevărat în faţa lui Dumnezeu reprezintă inima
întregii experienţe a Postului Mare. Este atât de uşor să uităm, şi astfel
cădem în obiceiuri păcătoase, în moduri de gândire şi de trai care sunt
contrare voinţei lui Dumnezeu. În această privinţă suntem asemenea
ninivitenilor din istoria lui Iona. Ticăloşia lor a fost cea care l-a făcut pe
Dumnezeu să îl trimită pe Iona să le predice. Iona s-a opus acelei misiuni şi
s-a trezit în ape adânci. Salvat de un peşte mare, Iona a ascultat ce i-a cerut
Dumnezeu şi a predicat în Ninive. Predicarea sa a ajuns la urechi şi inimi
deschise, după cum dovedeşte faptul că într-o singură zi a convertit întreaga
cetate.
De la
începutul Postului, cuvântul lui Dumnezeu ne cheamă la convertire. Dacă ne
deschidem urechile şi inimile spre acest cuvânt vom fi asemenea ninivitenilor
nu doar în păcătoşenia lor ci şi în întoarcerea lor la Dumnezeu. Acesta este,
spus pe scurt, scopul Miercurii Cenuşii!
Autor: Lawrence E. Mick Traducere: Radu Capan
Sursa: AmericanCatholic.org
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial