"Epistola către Diognet", "Constituţiile Apostolice" şi
"Testamentum Domini" sunt trei documente importante, din perioade diferite ale
istoriei Bisericii. Un singur element comun: autor necunoscut. În cazul actual
ne interesează în special rugăciunea legată de Taina Maslului cuprinsă în
"Testamentum Domini".
Faptul că un document bisericesc nu are un autor cunoscut sau a
fost atribuit greşit unui autor patristic nu înseamnă că el este automat lipsit
de valoare. Din contră, multe informaţii semnificative pot fi extrase din aceste
documente, care sunt nu numai benefice, ci şi conforme cu Tradiţia patristică
anterioară.
Importanţa unor lucrări cu autor neidentificat
Lucrarea care poartă numele de "Testamentum Domini"
["Testamentul Domnului"] reprezintă una dintre lucrările apocrife atribuite
Sfântului Clement Romanul, alături de "Constituţiile Apostolice". Ambele lucrări
au fost redactate la începutul secolului al V-lea. "Testamentum Domini" cuprinde
o serie de informaţii interesante din punct de vedere liturgic, care au permis
cercetătorilor să identifice cadrul general al slujbelor Bisericii din secolele
IV-V. De aceea am atras atenţia în debutul acestui material că anumite lucrări
atribuite greşit unor autori patristici păstrează elemente importante pentru
istoria şi dezvoltarea Bisericii. Putem aduce aici în discuţie şi alte
documente, cum ar fi spre exemplu scrierile lui Pseudo-Dionisie Areopagitul, un
autor sirian încă neidentificat, care a trăit la finalul secolului al V-lea şi
începutul secolului al VI-lea. Pe de altă parte, putem exclude din această
categorie întreaga pleiadă de Evanghelii gnostice care prezintă elemente total
eronate şi în dezacord cu istoria Bisericii. Recomandăm persoanelor preocupate
de scrierile apocrife să citească în mod atent mai întâi manuale de specialitate
din domeniul Patrologiei sau al Noului Testament pentru a identifica acele
lucrări rămase sub anonimat sau atribuite greşit care au avut un impact pozitiv
în istoria creştină. Nu toate florile oferă o miere bună şi acest principiu
trebuie păstrat şi în privinţa alegerii potrivite a unor lecturi benefice, aşa
cum ne atrage atenţia Sfântul Vasile cel Mare în faimoasa sa "Omilie către
tineri".
Rugăciunea la sfinţirea uleiului pentru bolnavi
De ce ne preocupă în special "Testamentum Domini" mai presus
decât alte lucrări? Pentru că aici identificăm o rugăciune care cuprinde o serie
de detalii importante cu privire la Taina Sfântului Maslu şi care ne poate ajuta
să înţelegem cum erau trataţi creştinii bolnavi în secolele al IV-lea şi al
V-lea. Ne putem imagina deja lumea din perioada respectivă: medicamente
îndoielnice, puţini doctori şi majoritatea nepricepuţi, o speranţă de viaţă a
populaţiei, care era la cel mult jumătate faţă de cum este acum. Războaiele,
dificultăţile de mediu, sărăcia enormă, epidemiile care nu puteau fi stopate
creau un număr uriaş de victime, dar şi de persoane care urma să trăiască
traumatizate, să rămână handicapate sau să sufere pentru tot restul vieţii din
diferite cauze. Biserica a fost întotdeauna preocupată de persoanele bolnave. Nu
este de mirare că primele spitale au fost întemeiate de Biserică, aşa cum vom
observa într-un material care va fi publicat pe viitor. În "Testamentum Domini"
avem o rugăciune legată de sfinţirea untdelemnului cu care urma să fie unşi
bolnavii şi care sună astfel: "Dacă preotul sfinţeşte untdelemn pentru
vindecarea celor ce pătimesc, punând înaintea altarului vasul acela, să spună cu
supunere aşa: Doamne Dumnezeule, Care ne-ai dat Duhul Mângâietor, Domn, nume
mântuitor, neclintit, Care se ascunde de cei nebuni şi se descoperă
înţelepţilor, Hristoase, Care ne-ai sfinţit pe noi, Care ai făcut înţelepţi cu
îndurarea Ta pe slujitorii Tăi, pe care i-ai ales prin înţelepciunea Ta, Care
ne-ai trimis cunoaşterea Duhului Tău prin sfinţenia Ta când ne-ai dat puterea
Duhului Tău; Care eşti tămăduitorul oricărei boli şi suferinţe, Care ai dat
darul vindecării celor care s-au făcut prin Tine vrednici de acel dar, trimite
peste untdelemnul acesta care este preînchipuirea arvunei Tale plinirea
îndurării Tale celei binefăcătoare, ca să-i slobozească pe cei chinuiţi, să-i
vindece pe cei bolnavi şi să-i sfinţească pe cei ce se întorc când vin la
credinţa Ta; că puternic şi slăvit eşti în vecii vecilor. Poporul: Amin"
("Testamentum Domini", XXIV, în: "Canonul Ortodoxiei", trad. diac. Ioan I. Ică
jr, Editura Deisis/Stavropoleos, Sibiu, 2008, p. 800). Şi această rugăciune este
adresată Tatălui ceresc, Care ne-a trimis Duhul Său cel Sfânt şi ne-a umplut de
cunoaşterea profundă a sfinţeniei Sale. Sunt amintite în debutul acestei
rugăciuni trei daruri esenţiale pe care credincioşii le-au primit de la
Dumnezeu: sfinţenia, înţelepciunea şi cunoaşterea. La acestea este adăugat şi
darul vindecărilor. Ce putem remarca din felul în care este formulată această
rugăciune este că, în esenţă, nu prin puterile naturale ajunge o persoană să
posede capacitatea de a vindeca o altă persoană. Totodată, nimeni nu se naşte cu
acest dar, deşi auzim adesea la diverse emisiuni televizate de persoane care,
încă de la naştere, au avut tot felul de capacităţi paranormale. Darul este
făcut întotdeauna de Dumnezeu în momentul în care dobândim capacitatea de a-l
primi. Tot ceea ce putem face prin forţele proprii este să ne pregătim să primim
darurile lui Dumnezeu şi să le "înmulţim", dăruindu-le mai departe celor din
jur. Finalul rugăciunii aduce însă în discuţie o temă interesantă, şi anume
utilizarea multiplă a untdelemnului de la Maslu.
Uleiul bolnavilor şi al catehumenilor
Chiar dacă Taina Mirungerii a început să fie administrată ceva
mai târziu (probabil începând cu secolul al II-lea, dacă luăm în considerare
mărturia exprimată relativ vag de Teofil al Antiohiei - vezi articolul nostru
intitulat "Prima mărturie patristică asupra Tainei Mirungerii" - publicat pe
data de 25 octombrie 2011), a existat aproape întotdeauna o ungere
prebaptismală. Această ungere prebaptismală era însoţită de rugăciunile de
exorcizare. Este interesant că în această rugăciune se cere ca untdelemnul să
reprezinte "preînchipuirea arvunei divine". Această expresie poate avea două
sensuri. Fie se cere ca prin vindecarea cu acest untdelemn sfinţit credinciosul
să simtă apropierea Împărăţiei cerurilor, unde nu mai există boli, fie se cere
ca ungerea cu acest untdelemn să pregătească o persoană pentru prima intrare în
Împărăţia cerurilor. Prima intrare în Împărăţia cerurilor, supranumită şi Poarta
cerului, este reprezentată de Taina Botezului. Aşadar, acest untdelemn sfinţit
putea fi utilizat în două moduri: fie pentru vindecarea persoanelor bolnave, fie
pentru ungerea prebaptismală a catehumenilor. În sprijinul celei de-a doua
acţiuni vine ultima frază a rugăciunii în care sunt amintite scopurile acestui
untdelemn sfinţit: "Să-i slobozească pe cei chinuiţi, să-i vindece pe cei
bolnavi şi să-i sfinţească pe cei ce se întorc când vin la credinţa Ta". Ce sens
mai are să adaugi aici scopul de a-i sfinţi pe cei care vin la credinţa lui
Hristos? Nu este vorba de credincioşi, nici măcar de cei care se pocăiesc,
pentru că este vorba despre prima venire la credinţă, care are loc înainte de
primirea Tainei Botezului, nu de reînnoirea prin pocăinţă, care are loc după
căderea în diferite păcate. Aşadar, untdelemnul de la Maslu avea şi utilitatea
de untdelemn al exorcizării, fiind administrat şi catehumenilor în timpul
riturilor de exorcizare care erau efectuate în vederea pregătirii Botezului. În
materialul următor vom discuta alte două rugăciuni cuprinse în "Constituţiile
Apostolice", respectiv într-un important manuscris etiopian timpuriu.
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial