Mărturiile cu privire la Taina Sfântului Maslu sunt extrem
de rare în primele trei secole. La început, această Taină nu avea un oficiu
liturgic separat, ci, la fel ca şi celelalte Taine, era unită cu celebrarea
euharistică. Cunoaştem faptul că, la finalul Sfintei Liturghii, aşa cum era
aceasta săvârşită în perioada respectivă, diaconii duceau Sfintele Taine
persoanelor bolnave sau întemniţate. Însă la Sfântul Ipolit al Romei găsim o
mărturie esenţială care vorbeşte despre un ulei special care era sfinţit
pentru persoanele bolnave.
Lipsa surselor privitoare la Taina Sfântului Maslu din primele
trei secole nu este un element care să sprijine vreo ipoteză legată de o
eventuală absenţă a acestei Taine în perioada respectivă. Trebuie să ne aducem
aminte că primul secol a fost unul plin de evenimente importante, odată cu
apariţia Bisericii la Cincizecime şi propovăduirea Apostolilor în lumea
întreagă.
Raritatea surselor din primele secole - o problemă?
Creşterea Bisericii a fost însoţită de multe semne minunate,
printre care s-au numărat şi vindecările miraculoase. Sfânta Scriptură însă,
prin pasajele deja consacrate (Marcu 6, 13 şi Iacov 5: 14-16),
confirmă încă o dată existenţa unui ritual de rugăciune şi ungere cu untdelemn a
bolnavilor. Nu ştim în ce consta acesta în mod concret, dar putem să fim siguri
de faptul că a reprezentat formula de bază pentru extinderea ulterioară a
slujbei, petrecută în perioada secolelor IV-XII (Charles Gusmer, And You
visited Me: Sacramental Ministry to the Sick and Dying, Liturgical Press,
Collegeville, 1990, pp. 5-6). O formă clară de vindecare fizică şi spirituală,
în afara oricărei ungeri cu untdelemn sau tratări miraculoase, a fost
reprezentată de Sfânta Euharistie. În mod clar primii creştini considerau
Împărtăşania ca aducând o vindecare asupra omului ca întreg. Sfântul Ignatie a
numit Împărtăşania "leacul nemuririi". Însă nici un creştin nu a considerat că
simpla împărtăşire cu Tainele sau ungerea cu untdelemn sfinţit urma să îi aducă
o vindecare magică. El rămânea conştient că doar voia lui Dumnezeu putea să îl
ridice din patul bolii sale. În primele veacuri, Împărtăşania era dusă
bolnavilor de către diacon sau de către preot. Totodată, bolnavii primeau şi
anumite daruri sfinţite în cadrul celebrării euharistice şi care fuseseră aduse
de către ceilalţi credincioşi pentru a putea fi împărţite. O asemenea mărturie
este înregistrată şi în lucrarea Tradiţia Apostolică, scrisă de Sfântul
Ipolit al Romei la începutul secolului al III-lea. "În caz de necesitate, dacă
nu este prezbiter, diaconul să dea bolnavilor semnul [signum] cu râvnă, şi după
ce va fi dat cât va fi necesar, când va fi primit ceea ce se împarte, să
mulţumească şi să le consume acolo. Dacă primeşte cineva şdaruriţ ca să le aducă
unei văduve, unui bolnav, sau celui ce se ocupă de cele ale Bisericii, să le
aducă în acea zi. Şi dacă nu le-a dus, să le ducă în ziua următoare, sporind din
ale lui cele ce erau, fiindcă la el a rămas pâinea săracilor" (Sfântul Ipolit al
Romei, Tradiţia Apostolică, XXIV, în: "Canonul Ortodoxiei", trad. Ioan I.
Ică jr., Editura Deisis/Stavropoleos, Sibiu, 2008, p. 583). Considerăm că în
prima parte a pasajului se vorbeşte în principal de Darurile euharistice, în
timp ce în cea de-a doua se face referire la diversele pomeni de haine sau
mâncare care trebuiau duse bolnavilor sau persoanelor sărace. Aşadar, Biserica
avea încă de la început un sistem de ajutorare a persoanelor aflate în situaţii
dificile. Bolnavii se aflau şi ei printre acestea şi beneficiau de un sprijin
important. Acest sprijin însă nu era doar de natură socială, prin aducerea de
hrană şi îmbrăcăminte, ci şi unul duhovnicesc, deoarece bolnavii primeau
Sfintele Taine prin intermediul diaconilor şi, atunci când exista şi o sfinţire
specială, untdelemn binecuvântat de episcop.
Ofranda de untdelemn
Rugăciunea de sfinţire a untdelemnului care era oferit inclusiv
bolnavilor păstrează însă anumite ambiguităţi. Ea cuprinde următoarele pasaje:
"Dacă aduce cineva drept ofrandă untdelemn, [episcopal] să mulţumească în
aceeaşi ordine ca şi la pâine şi vin. Să mulţumească însă nu spunând aceleaşi
cuvinte, ci în acelaşi sens astfel: - Ca sfinţind acest untdelemn, să dai,
Dumnezeule, sănătate celor ce se ung cu el şi gustă din el. Aşa cum ai uns
împăraţi, preoţi şi profeţi, tot aşa să dea celor ce gustă din el şi se folosesc
de el întărire şi sănătate" (op. cit., p. 575). Este foarte interesantă
precizarea făcută de Sfântul Ipolit al Romei înainte de exprimarea rugăciunii.
Episcopul care a prezidat la Sfânta Liturghie, sfinţind pâinea şi vinul în
Trupul şi Sângele Domnului, este acelaşi săvârşitor al acestui act liturgic. Se
cere, însă, evitarea unei repetări a anaforalei liturgice (care cuprinde
Sfinţirea Darurilor) în vederea sfinţirii untdelemnului. Trebuie să amintim aici
că, în primele veacuri, nu exista o rugăciune de sfinţire standardizată şi că,
adesea, episcopii improvizau pe loc. Acest fapt nu însemna însă că Cinstitele
Daruri nu mai erau sfinţite. Lucrarea Duhului plinea slăbiciunea umană. Ce
trebuie remarcat în plus aici este că Sfântul Ipolit îndeamnă la o păstrare a
sensului rugăciunii de sfinţire, nu a cuvintelor! Aşadar, oficiantul
(episcopul în acest caz) trebuia să păstreze acelaşi Duh de rugăciune şi simţire
duhovnicească înainte de a binecuvânta untdelemnul. Scopul principal al
untdelemnului sfinţit constă în acordarea sănătăţii persoanei care se unge sau
gustă din el. Ungerea diverselor părţi ale corpului sau consumarea untdelemnului
binecuvântat erau încă de la început cele două modalităţi de utilizare ale sale.
Până în prezent untdelemnul sfinţit la Maslu este utilizat fie pentru ungerea
bolnavului, fie pentru gătirea meselor acestuia.
Ungerea împărătească
Analogia făcută de Ipolit al Romei între ungerea împăraţilor,
preoţilor şi profeţilor şi a persoanelor care se află acum în diverse nevoi şi
suferinţe este absolut remarcabilă. Practic, acest untdelemn binecuvântat nu se
adresează exclusiv bolnavilor, deoarece un al doilea scop este enunţat în fraza
finală a rugăciunii, şi anume: întărirea [fizică şi sufletească]. Împăraţii,
preoţii şi profeţii erau consacraţi prin ungerea cu untdelemn
binecuvântat. Acesta era un semn al începerii slujirii lor, dar şi unul al
pogorârii Duhului Sfânt asupra lor şi a ocrotirii Sale ulterioare pe care Acesta
le-o acorda. Aşadar, considerăm că aici întâlnim un argument solid în vederea
participării persoanelor sănătoase la slujba Sfântului Maslu. Taina Maslului nu
este o slujbă doar pentru cei bătrâni şi bolnavi, ci şi pentru creştinii care se
află în putere şi care au nevoie de o întărire sufletească. Regenerarea unui om
nu se regăseşte numai în vindecarea bolii de care suferă fizic, ci mai ales a
rănilor sale sufleteşti. Desigur, ne putem spovedi, ne putem împărtăşi, dar din
când în când ar fi bine să mai frecventăm şi slujba frumoasă a Sfântului Maslu.
Chiar dacă nu simţim nici o apăsare a conştiinţei, nici un ghimpe în trup al
bolilor fizice, este bine măcar să îi înconjurăm cu toată dragostea noastră pe
cei care au nevoie de o eliberare din aceste puncte de vedere. Dificultăţile
vieţii nu se rezumă doar la necazuri fizice sau păcate sufleteşti, ci şi la
apariţia singurătăţii care împinge la deznădejde. O biserică goală la slujba
Maslului spune multe şi despre capacitatea creştinilor de astăzi de a împărtăşi
şi a prelua suferinţele
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial