Călătorul poposit în 2011 la Moscova a avut şansa să se bucure
de un festin al culturii spirituale cu totul ieşit din comun. Găzduită pe
parcursul întregului an 2011 de muzeul Catedralei "Hristos Mântuitorul",
monumentala expoziţie "Lumina frescelor lui Dionisie", organizată cu
binecuvântarea Patriarhului Kirill, a reunit pentru prima dată peste 300 de
fotografii realizate de artistul fotograf Iuri Holdin (1954-2007) după frescele
de la Mănăstirea Ferapont ale marelui iconar.
Suita de fotografii expuse în mărime naturală la Catedrala
"Hristos Mântuitorul" recrează senzaţia de calm şi lumină aureolată, specifică
frescelor lui Dionisie. Atât conceptul scenografic al expoziţiei, sugerând
dinamica unui pelerinaj, cât mai ales calitatea excepţională a clişeelor şi
fidelitatea surprinderii atmosferei cromatice şi tonale dionisiene dau caracter
de unicitate acestui deosebit proiect expoziţional.
Puţină lume a auzit de Mănăstirea Ferapont. Se află în regiunea
Vologda din nordul îndepărtat al Rusiei şi are o vechime de peste 600 de ani.
Până aici, nimic deosebit pentru pelerinul deprins să colinde vestigiile epocii
de aur ale artei pravoslavnice. Celebritatea izolatei mănăstiri i-au adus-o
frescele renumitului iconar Dionisie, care decorează Catedrala Naşterii Maicii
Domnului din cadrul lăcaşului.
Dar cine a fost Dionisie? În afara cercului strâmt al
istoricilor de artă, puţină lume din afara Rusiei îşi aduce aminte de el.
Continuator al celebrilor Teofan Grecul şi al cuviosului Andrei Rubliov şi
aproape la fel de enigmatic ca aceştia, el face parte din pleiada de aur a
maeştrilor epocii de maximă eflorescenţă a artei religioase ruse. S-a născut în
jurul anului 1430 şi a murit cândva după 1502, nu se ştie din ce familie făcea
parte şi la cine a ucenicit, nici unde a fost înmormântat. Era mirean, avea
familie şi picta împreună cu doi fii ai săi. Frescele sale i-au cucerit pe
contemporani, mai ales pe preoţi şi pe ierarhi, care l-au supranumit "înţeleptul
Dionisie". În 1481 a realizat frescele şi iconostasul Catedralei Adormirii
Maicii Domnului din Kremlinul Moscovei, iar în 1486 pictează icoanele şi
iconostasele câtorva biserici de la Mănăstirea Iosifo-Volokolamsk, apoi frescele
mănăstirilor Cigasovo şi Pavlo-Obnorsk; cele mai multe s-au pierdut şi sunt
consemnate doar de documente istorice.
Maturitatea artistică a lui Dionisie a coincis cu eliberarea
definitivă a Rusiei de sub jugul tătaro-mongol din perioada domniei ţarului Ioan
al III-lea. Este perioada unei deosebite renaşteri a conştiinţei religioase.
Societatea îşi reuneşte forţele spirituale în jurul mănăstirilor întemeiate de
ucenicii Sfântului Serghie de Radonej şi în jurul Cuviosului Nil Sorski,
impulsionând o înflorire nemaivăzută a vieţii ascetice şi contemplative. Dar în
aceeaşi perioadă Biserica Rusă este zguduită de erezia iudaizanţilor, promovată
în ascuns în rândul clerului şi al cercurilor guvernatoare începând din 1471.
Deşi acuzată de Sinodul din 1490, aceasta a mai dăinuit aproape trei decenii. De
aceea, ocultarea numelui iconarului din analele moscovite ale epocii poate fi
considerată drept o mărturie că în perioada ereziei iconoclaste Dionisie nu a
fost pictor la curtea ţaristă - susţine istoricul de artă Ekaterina Danilova.
Astfel că în toiul luptei cu erezia iconoclastă, Dionisie este invitat să
picteze Catedrala Naşterii Maicii Domnului din îndepărtata Mănăstire Ferapont.
Catedrala este ridicată în 1490, exact în anul primului Sinod de acuzare a
ereziei.
Există o legătură profundă, deşi greu sesizabilă între frescele
dionisiene şi discursurile de apărare a Ortodoxiei. Ea se remarcă, susţin
exegeţii, atât în tematica programului iconografic, cât şi în limbajul cromatic
şi tonal - transpunere în formă sensibilă a doctrinei palamite, adusă de la
Athos de practica isihastă a Cuviosului Nil Sorski. Odată cu întoarcerea Rusiei
spre izvoarele bizantine din a doua jumătate a secolului al XV-lea, remarcă
Leonid Uspenski, iconografia rusă şi-a propus obiectivarea artistică a
experienţei isihaste de contemplare a luminii necreate. Teologhisirea în imagini
a lui Dionisie exprimă pe deplin "vederea lui Dumnezeu" din doctrina luminii
taborice, reprezentând pe drept cuvânt un moment de culminaţie a artei
pnevmatice a luminii.
Autor: E. Dulgheru
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial