de Prosper Grech
(recent numit cardinal)
Foarte frumosul Instrumentum laboris pentru Sinodul
Episcopilor despre noua evanghelizare, în afară de faptul că oferă o bună
analiză a situaţiei de astăzi, formulează urarea ca în dezbatere să se dezvolte
un document care să poată da un impuls decisiv unei treziri a credinţei în
Cristos. Biserica este lumen gentium şi are o misiune profetică la care
nu poate renunţa.
Care este această misiune profetică? În Vechiul Testament
profeţii aveau, printre altele, funcţia de a interpreta semnele din timpurile
lor; îndemnau, în numele lui Dumnezeu, fie Israelul fie Iuda la fidelitatea faţă
de Alianţă, ameninţau fie pe israeliţi fie naţiunile străine cu pedeapsa divină;
dezvoltau simţul moral al poporului şi preziceau evenimente mântuitoare,
deoarece îl considerau pe Dumnezeul lui Israel ca Domn al istoriei. Poporul lui
Dumnezeu nu trebuia să se încreadă nici în Egipt, nici în Babilon, ci trebuia să
urmeze o politică ex fide, pentru că istoria mântuirii nu are ca
protagonişti Israelul sau poporul evreu ci pe Dumnezeu însuşi. El e cel care
conduce evenimentele istoriei, având mereu ca ţintă mântuirea neamului omenesc.
În Noul Testament, Domnul istoriei este Cristos înviat: el e
cel care merge pe valurilor haosului evenimentelor umane şi salvează barca lui
Petru de furtuni. Dar tot el e cel care prezice că în năvodul Bisericii se vor
găsi peşti buni şi răi (Mt13,47-50) şi în ogor vor fi grâul şi neghina
(Mt 13,24-43). El ne deschide ochii, ne invită să nu ne scandalizăm
atunci când vedem foamete, războaie, revoluţii, cutremure şi alte nenorociri,
pentru că aceste lucruri trebuie să se întâmple (Mc 13,5-13). Istoria
este o parabolă: o înţelege cel care are urechi ca să înţeleagă. Dar pentru ce
trebuie să se întâmple aceste lucruri?
Parcursul istoriei mântuirii în timpurile noastre este pe
aceeaşi linie cu acela al Vechiului Testament. Cartea Apocalipsului este
dominată de Cristos Pantocrator ca într-o absidă bizantină; avertizează înainte
de toate cele şapte Biserici, care reprezintă Biserica universală, cu promisiuni
şi ameninţări. Reînnoirea istoriei începe "de la casa lui Dumnezeu" (1Pt
4,17), aşa cum subliniază şi documentul pregătitor al sinodului. Însă mesajul nu
se referă numai la fiecare naţiune ci şi la structurile economice, politice şi
sociale care subjugă lumea la diferitele idolatrii. Monştrii teribili şi
ameninţările din Apocalips repugnă mentalităţii de astăzi şi preferăm să-i
reducem la tăcere, probabil pentru că am îmblânzit prea mult imaginea noastră
despre Dumnezeu după modelele cumsecădeniei şi permisivismului din timpurile
noastre.
Cartea Apocalipsului vorbeşte puţin despre sfârşitul lumii şi
mesajul său nu este altceva decât o cheie pentru a citi semnele timpurilor în
care trăim în lumina istoriei mântuirii universale având în centru Biserica.
Pictează cu simboluri înfricoşătoare ceea ce a prezis Isus şi dă motivaţiile.
Acum este misiunea Bisericii să citească şi să interpreteze aceste semne, fără a
cădea în tendinţe apocaliptice şi în fundamentalismele periculoase ale anumitor
secte. Apocalipsul este esenţialmente o carte de sperată adresată unei
comunităţi persecutate, asigurând că ultima victorie nu va fi aceea a răului şi
a Celui Rău, ci a lui Pantocrator care domină istoria.
Care sunt astăzi semnele timpurilor? Este suficient a vedea un
telejurnal sau a răsfoi un ziar oarecare pentru ca să sară imediat în ochi:
foamete, atentate, persecuţii, războaie, crize economice, atacuri la adresa
familiei, nedreptăţi şi dezordini sociale, prăbuşirea de imperii şi naşterea
altora noi, droguri, avort, mafii de toate genurile; această listă ar putea
continua îndelung. Să nu uităm însă că ziarele adesea închid ochii în faţa
binelui care există în lume pentru că nu produce senzaţie, acel bine ascuns
cunoscut numai de Duhul care îl produce. Aceşti "drepţi", oricărui popor ar
aparţine, sunt cei care ţin istoria în picioare, pentru ca ea să poată fi numită
până la urmă istorie a mântuirii.
Desigur că nu vreau să fiu un laudator temporis acti;
aceste rele au existat, într-un mod sau altul, de la Adam încoace. Ceea ce
distinge probabil pe cele de astăzi este că, într-un Occident laic şi agnostic,
cu relativizarea valorilor despre care vorbeşte Benedict al XVI-lea, astăzi ne
lipseşte un metru pentru a evalua ceea ce este bine şi ceea ce este rău,
adevăratul şi falsul, riscând chiar să le inversăm.
Şi atunci trebuie să concludem, din ceea ce am spus, că
Dumnezeu pedepseşte lumea? O astfel de expresie nu s-ar bucura astăzi de prea
multă favoare, chiar şi printre teologi. Dumnezeu nu pedepseşte lumea în sensul
că este o divinitate cu biciul în mână, care vrea să trimită fulgere şi tunete
pentru orice rău care se comite. Dumnezeu lasă ca răul să se pedepsească de el.
El este izvor al fiinţei, este Logos, raţiune, ordine. Opusul este haosul. Cu
cât cosmosul se dezlipeşte de Dumnezeu cu atât se fărâmiţează şi cade în haos,
cu durerile pe care el le provoacă fiecărui individ şi societăţii.
Semnele timpurilor se citesc ţinând ziarul într-o mână şi
Sfânta Scriptură în cealaltă, într-un spirit de rugăciune. Biserica nu se poate
sustrage de la citirea acestor semne şi de la interpretarea lor, în mod corect,
pentru lume, pentru cei care cred şi pentru cei care nu cred, deoarece ea
slujeşte orice om. Acesta este munus propheticum al său. Desigur, o
astfel de vestire va avea tot soiul de rezistenţe, dar care profet nu a fost
respins şi persecutat chiar "în patria sa"? Sunt convins că următorul Sinod al
Episcopilor va găsi curajul, cu ajutorul acelui Duh care a umplut Biserica mereu
cu "profundă convingere" (plerophoria, în 1Tes 1,5s) şi va
continua să denunţe - cum se citeşte în Evanghelia lui Ioan (16,8) - "lumea cu
privire la păcat, cu privire la dreptate şi cu privire la judecată".
(După L'Osservatore romano, 7-8 ianuarie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial