La prima vedere, o asemenea întrebare seamănă cu cea pusă de profesorii
disperaţi de cunoştinţele precare ale elevilor în vremea când învăţam în
seminarul teologic. Când erai şifonat rău de tot şi adoptai teologia tăcerii la
orice chestiune, te trezeai întrebat în cele din urmă: "Cum îl chema pe tatăl
fiilor lui Zebedeu?" Dacă nici pe asta nu o ştiai, meritai din plin nota 3 şi
tichia de măgar.
Şi aici, oricine familiarizat puţin cu Scriptura ar răspunde că
evident… Zorobabel. Răspunsul nu este greşit, dar la o privire mai atentă
lucrurile încep să se încurce iremediabil.
Zorobabel
Mai întâi observăm că în Ezdra 2 este oferită o listă cu cei
care se reîntorc din exilul babilonian împreună cu Zorobabel şi Iosua (cf. vv.
2-3; lista este repetată şi în Neemia 7). În Ezdra 3 "Iosua, fiul lui Ioţadac,
şi fraţii lui, preoţii, şi Zorobabel" au înălţat un jertfelnic (v. 2) pe locul
fostului templu. Practic sunt astfel iniţiate lucrările de rezidire a templului
din Ierusalim, fapt confirmat de Ezdra 3:8: "Şi în anul al doilea după sosirea
lor la templul lui Dumnezeu din Ierusalim şmai exact la locul fostului templu -
n.m.ţ, în luna a doua, Zorobabel, fiul lui Salatiel, şi Iosua, fiul lui Ioţadac,
şi ceilalţi fraţi ai lor, preoţii şi leviţii, şi toţi cei ce veniseră din robie
la Ierusalim au făcut început şi au pus pe leviţii de la douăzeci de ani în sus
să supravegheze lucrările templului Domnului". Angajarea în zidire devine
evidentă în capitolul următor: "Auzind vrăjmaşii lui Iuda şi ai lui Veniamin că
cei ce s-au întors din robie zidesc templu Domnului Dumnezeului lui Israel, au
venit la Zorobabel şi au zis către el: "Să zidim şi noi cu voi, pentru că şi
noi, ca şi voi, căutăm pe Dumnezeul vostru şi Lui Îi aducem jertfe încă din
zilele lui Asarhadon, regele Asiriei, care ne-a adus aici". Iar Zorobabel, Iosua
şi celelalte căpetenii ale seminţiilor lui Israel le-au zis: "Nu se cuvine să
zidiţi împreună cu noi templu Dumnezeului nostru, ci numai noi singuri vom zidi
templu Domnului Dumnezeului lui Israel, precum ne-a poruncit Cirus, regele
Perşilor"" (Ezdra 4:1-3).
Se vede că Zorobabel era, alături de marele preot Iosua,
printre căpeteniile seminţiilor lui Israel. Era probabil peha,
"guvernator" al provinciei Iehud. În plus, avea un mare avantaj: era descendent
din David, deci os regal. Potrivit genealogiei din 1 Paralipomena
3:17-19, Zorobabel nu era fiul lui Salatiel, întâi născutul regelui exilat
Iehonia (Ioiachin), ci fiul lui Pedaia, fratele lui Salatiel. Poate că textul
respectiv trebuie interpretat ca şi cum Pedaia este fiul lui Salatiel, Zorobabel
nepotul acestuia? Oricum, Zorobabel devine un davidid (urmaş al regelui David),
cu posibile pretenţii la tron, dacă situaţia de sub perşi ar fi permis revenirea
dinastiei davidice. Ideea transpare şi în cap. 5: "Dar proorocul Agheu şi
proorocul Zaharia, fiul lui Ido, au grăit Iudeilor celor din Ierusalim şi din
Iuda cuvinte prooroceşti în numele Dumnezeului lui Israel. Atunci s-au sculat
Zorobabel, fiul lui Salatiel, şi Iosua, fiul lui Ioţadac, şi au început a zidi
templul lui Dumnezeu cel din Ierusalim, fiind cu ei proorocii lui Dumnezeu, care
îi întăreau" (Ezdra 5:1-2).
Aici observăm că pe lângă cei doi piloni, guvernatorul
Zorobabel şi preotul Iosua, dau o mână de ajutor şi profeţii Agheu şi
Zaharia.
În cartea lui Agheu, Zorobabel joacă de altfel un rol-cheie.
"În anul al doilea al regelui Darius, în luna a şasea, în ziua întâi a lunii, a
fost cuvântul Domnului prin gura lui Agheu, proorocul, către Zorobabel, fiul lui
Salatiel, cârmuitorul şpehaţ lui Iuda, către marele preot Iosua, fiul lui
Iosedec, zicând: "ş…ţ Suiţi-vă în munte şi aduceţi lemne ca să clădiţi iarăşi
templul în care voi binevoi şi Mă voi preaslăvi", zice Domnul" (Agheu 1:1.8).
Efectul este imediat: "Şi a deşteptat Domnul duhul lui Zorobabel, fiul lui
Salatiel, cârmuitorul lui Iuda, şi duhul lui Iosua, marele preot, fiul lui
Iosedec, şi duhul poporului care mai rămăsese, şi au venit şi au început lucrul
templului Domnului Savaot, Dumnezeul lor, în ziua a douăzeci şi patra a lunii a
şasea, în anul al doilea al regelui Darius" (vv. 14-15). Acelaşi lucru este
proclamat şi de profetul Zaharia: "Mâinile lui Zorobabel au pus temelia acestui
templu şi tot mâinile lui îl vor termina" (Zaharia 4:9).
Dacă acest Darius este Darius 1 (522/521-486), atunci ne-am
afla în anul 520 î.Hr. (luna a şasea, Elul, adică în august-septembrie; fiind
vorba de ziua a 26-a, ne-am afla deci în septembrie), dată aşadar când lucrările
de rezidire a templului din Ierusalim au reînceput. Templul va fi terminat după
Ezdra 6:15 abia în anul al şaselea al lui Darius, deci în 515 î.Hr.
Patru variante
După cum şi în viaţa noastră proiectele importante tind să
dezvolte o paternitate multiplă şi de cele mai multe ori fictivă (nu zâmbiţi, vă
rog, că e serios!), şi în acest context apare un challenger: Şeşbaţar. În
Ezdra 1:8-11, Şeşbaţar numit "prinţul" (nasiâ) lui Iuda (în Sinodală
"căpetenie") primeşte de la regele persan Cirus 2 vasele templului din Iesalim
confiscate de babilonieni, în continuare precizându-se: "Toate acestea le-a luat
cu el Şeşbaţar, când au plecat robii cei ce voiau să se întoarcă din Babilon la
Ierusalim" (v. 11). Totuşi, în lista celor reîntorşi (Ezdra 2) nu îl regăsim pe
Şeşbaţar.
Despre Şeşbaţar nu se mai menţionează nimic. Abia în Ezdra 5,
în toiul reconstrucţiei templului de către Zorobabel, se aminteşte de Şeşbaţar,
însă cu nişte completări ciudate. Se spune că Cirus 2 l-a numit pe Şeşbaţar
"guvernator" (peha) (v. 14). Dar cel mai intrigant este v. 16: "Atunci
Şeşbaţar acela a venit şi a pus temelia templului lui Dumnezeu din Ierusalim",
atât că templul nu s-a isprăvit.
Iată deci o altă tradiţie despre paternitatea proiectului
rezidirii templului. Cine a pus temeliile? Zorobabel, spun unele texte;
Şeşbaţar, spun altele. Dar problemele nu se opresc aici.
Există şi o posibilă a treia tradiţie. În Ezdra 7-10 şi Neemia
8 se relatează cum preotul Ezdra, primind de la regele Artaxerxe o scrisoare de
împuternicire (7:11-26), merge din Babilon la Ierusalim. Totuşi, activitatea lui
Ezdra surprinde, pentru că este îndemnat să aducă "vasele pentru slujbele
templului" (7:19; cf. şi 8:26-28.33), ca şi cum acestea nu fuseseră deja aduse
de Şeşbaţar. Ezdra insistă să fie însoţit şi de leviţi, pe care îi solicită
special (8:15-20), deşi s-ar fi presupus că deja funcţionează leviţi la templul
din Ierusalim (Ezdra 2:40-58). De asemenea, Ezdra aduce "legea lui Dumnezeu"
(7:14), din care va şi citi într-o procesiune solemnă (Neemia 8), de parcă Legea
nu era cunoscută deja prin sărbătoarea Corturilor ("precum este scris" - cf.
Ezdra 3:4) sau Paşti (6:19-23). Toate acestea sunt descrise ca şi cum Ezdra
trebuie să ia totul de la zero, înainte de el nefiind nimic temeinic. În
rugăciunea lui din cap. 9 chiar spune: "Noi robi suntem, dar nici în robie nu
ne-a părăsit pe noi Dumnezeul nostru şi a îndreptat El spre noi mila regilor
Perşilor ca să ne lase să înviem, să zidim templu Dumnezeului nostru, să-l
scoatem din dărâmăturile lui şi ne-a dat întărire în Iuda şi în Ierusalim"
(Ezdra 9:9). Ar părea că Ezdra îşi atribuie chiar rezidirea templului, mai ales
că termenul tradus de Sinodală prin "întărire", gader, poate însemna şi
"ziduri". Biblia Anania traduce aici foarte plastic "gard" (din greacă,
phragmon). Să fie aşadar şi Ezdra al treilea pretendent ca ziditor al
templului? (Lester L. Grabbe, A History of the Jews and Judaism in the Second
Temple Period, vol .1: Yehud: A History of the Persian Province of
Judah, T&T Clark, London, 2004, LSTS 47, pp. 74-76).
Trebuie să ţinem cont de faptul că regele Artaxerxe sub care
activează Ezdra este fie Artaxerxe 1 Longimanul (465-424 î.Hr.) fie Artaxerxe 2
Mnemon (405/ 404-359/358). Atunci, venirea lui Ezdra în anul al şaptele al
domniei lui Artaxerxe (Ezdra 7:7) ar cădea în 458 î.Hr. sau în 398 î.Hr., oricum
la un secol sau la un secol şi jumătate după Zorobabel & co.
Dar mai există şi o a patra tradiţie, versetul anunţat în
titlu: "să prăznuiţi sărbătoarea corturilor şi a focului, în amintirea lui
Neemia, cel care a zidit templul Domnului şi jertfelnicul pe care a adus jertfă"
(2 Maccabei 1:18). Neemia, care era paharnic al regelui Artaxerxe (Neemia
1:1.11), este numit de acesta "guvernator" (peha) din anul al 20-lea până
în anul al 32-lea, în total 12 ani (Neemia 5:14), deci între 445-433 î.Hr.
Toate sunt bune?
Întâlnim aşadar trei - ba poate chiar patru răspunsuri dacă
omologăm şi tradiţia lui Ezdra - în legătură cu zidirea templului (culmea chiar
cu punerea temeliei): Zorobabel (Ezdra 1-6; Agheu şi Zaharia), Şeşbaţar (Ezdra
5:14), Ezdra (Ezdra 7-10; Neemia 8) sau Neemia (2 Maccabei 1:18).
Cine a zidit templul lui Zorobabel? Dacă tăcem prea mult,
merităm nota 3 şi tichia. Păi, întâi să observăm că sunt texte contradictorii.
Este un prim pas. Apoi, eu aş merge pe mâna lui Zorobabel, pentru că în favoarea
lui se pronunţă şi doi profeţi contemporani, Agheu şi Zaharia. Profeţiile lor îl
numesc pe Zorobabel alesul, odrasla, ca davidid având însărcinarea zidirii
templului.
Textele pretind că în 538, imediat după eliberarea din exil,
lucrările de restaurare au început, fiind blocate de inamici timp de 18 ani.
Abia între 520-515 templul ar fi fost finalizat. Nu pare credibil că şi în 538
şi în 520 funcţiona tot Zorobabel, pentru că apare şi acel guvernator Şeşbaţar
cu recuperarea vaselor în 538. Ar fi deci mai probabil ca în anii 30 Şeşbaţar să
fi fost guvernatorul, dar aportul lui să fie minimal (poate doar ridicarea unui
altar), iar în anii 20 Zorobabel. De altfel, cei doi profeţi îl menţionează pe
Zorobabel doar în timpul lui Darius, deci începând cu 520.
Observăm apoi că Zorobabel n-a acţionat singur, ci ca
guvernator (peha), a format un tandem cu preotul Iosua. Peste 100 de ani,
şi Neemia, de asemenea guvernator în Iehud, formează şi el o pereche tot cu un
preot, Ezdra. La mijlocul sec. 5 î.Hr. (deci în timpul lui Neemia), Ierusalimul
devine capitală a provinciei Iehud, după ce până atunci fusese Miţpa (încă din
perioada de după 586 î.Hr., cf. 4 Regi 25:22-25). Acum sunt ridicate ziduri şi
fortificaţii.
Istoric vorbind, Zorobabel a fost cel mai probabil fondatorul
şi constructorul Templului. Dar la nivel teologic, lucrarea sa deosebită a fost
văzută ca o continuare a altarului (?) lui Şeşbaţar. Neemia (şi Ezdra) sunt cei
care renovează probabil părţi din Templu cu prilejul ridicării zidurilor, fapt
pentru care li s-a atribuit şi lor în conştiinţa redactorilor biblici
paternitatea proiectului de o asemenea grandoare.
Autor: A. Mihăilă
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial