Tinerețea, un timp pentru sfințenie
213. Convinși fiind că „sfințenia este chipul cel mai frumos al Bisericii” (GE
9), înainte să fie propusă tinerilor, suntem chemați cu toții să o trăim ca
martori, devenind astfel o comunitate „simpatică”, așa cum narează de mai multe
ori Faptele Apostolilor. Numai plecând de la această coerență devine important
să însoțim tinerii pe căile sfințeniei. Dacă Sf. Ambroziu afirma că „fiecare
vârstă este matură pentru sfințenie” (De virginitate, 40), fără îndoială aici
este inclusă și tinerețea! În sfințenia a numeroși tineri, Biserica recunoaște
harul lui Dumnezeu care previne și însoțește istoria fiecăruia, valența
educativă a Sacramentelor Euharistiei și a Reconcilierii, fecunditatea
itinerariilor împărtășite în credință și în dragoste, puterea profetică a
acestor „campioni” care deseori au sigilat cu sângele identitatea lor de
discipoli și misionari ai Evangheliei. Dacă este adevărat, așa cum au afirmat
tinerii în timpul reuniunii presinodale, că mărturia autentică este limbajul
cel mai cerut, viața tinerilor sfinți și cuvântul adevărat al Bisericii, și
invitația să întreprindă o viață sfântă este apelul cel mai necesar pentru
tinerii de astăzi. Un autentic dinamism spiritual și o fecundă pedagogie a
sfințeniei nu amăgesc aspirațiile profunde ale tinerilor: nevoia lor de viață,
de iubire, de expansiune, de bucurie, de libertate, de viitor și de îndurare și
reconciliere. Pentru multe Conferințe Episcopale rămâne o mare provocare a
propune sfințenia ca orizont de sens accesibil tuturor tinerilor, și realizabil
în viața de fiecare zi.
214. Isus invită pe fiecare discipol al său la dăruirea totală a vieții, fără
calcule și interese umane. Sfinții primesc această invitație exigentă și se pun
cu umilă docilitate în urmarea lui Cristos răstignit și înviat. Biserica
contemplă în cer sfințenia unei constelații tot mai numeroase și luminoasă de copii,
adolescenți și tineri sfinți și fericiți care, încă din timpul primelor
comunități creștine ajung până la noi. Invocându-i ca protectori, îi indică
tinerilor ca referințe pentru existența lor. Diferite Conferințe Episcopale cer
să se valorifice sfințenia tinerească pentru educație, iar tinerii înșiși
recunosc a fi „mai receptivi în fața unei «narative a vieții» decât în fața
unei predici teologice abstracte”. Deoarece se vede că tinerii afirmă că
„viețile sfinților pentru noi sunt încă relevante”, devine important ca aceștia
să fie prezentați în mod potrivit vârstei și condiției lor de viață.
Un loc cu totul deosebit revine Mamei Domnului, care a trăit mai înainte
ca ucenică a iubitului ei Fiu, și este model de sfințenie pentru fiecare
credincios. În capacitatea ei de a păstra și medita în propria inimă Cuvântul
(cf. Lc 19, 51), Maria este pentru întreaga Biserică mamă și maestră a
discernământului.
Merită să amintim că, împreună cu „Sfinții tineri”, există și necesitatea
de a prezenta tinerilor și „tinerețea sfinților”. Într-adevăr, toți Sfinții au
trecut prin vârsta tinereții, și ar fi util tinerilor de astăzi să li se arate
în cel fel Sfinții au trăit timpul tinereții lor. S-ar putea observa astfel multe situații de
tinerețe care nu au fost simple, nici ușoare, însă unde Domnul este prezent și
în mod misterios activ. A arăta că harul Lui este în acțiune prin itinerariile
sinuoase ale unei răbdătoare construcții a unei sfințenii care se maturizează
în timp, prin căi neprevăzute, poate ajuta tinerii, nici unul exclus, să
cultive speranța unei sfințenii în totdeauna posibile.
Instrumentum Laboris la Sinodul Episcopilor, nn.
213-214.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial