de
ENZO BIANCHI
În
ultima vreme cuvântul “discernământ” este foarte prezent pe buzele
catolicilor, mai ales după alegerea papei Francisc, care și-a manifestat
imediat convingerea că discernământul este unul din operațiile cele mai urgente
de făcut în Biserică, până la a o indica ca temă a apropiatului sinod al
episcopilor (“Tinerii, credința și discernământul vocațional”, octombrie 2018).
Dar
operațiunea discernământului a fost totdeauna prezentă în viața Bisericii,
plecând
de la discernământul asupra persoanelor în vederea asumării unui minister sau a
unei slujiri în comunitatea creștină. Tocmai asupra acestui discernământ asupra
persoanelor aș vrea să mă opresc, pentru a-i prezenta toate dificultățile,
pentru a delinia cum poate avea loc, dar fără a ascunde faptul că, uneori,
rezultatele pot fi în contradicție cu intenția discernământului. În discernământul
asupra persoanelor nimeni nu este infailibil: se poate greși, și se poate face
un discernământ care, lăsând intactă libertatea persoanelor, se demonstrează a fi
catastrofal.
În această privință este bine să amintim
Evanghelia: Isus a chemat la sine, în urmarea lui, oameni care au răspuns în
mod liber și pozitiv, abandonând totul – familie și meserie – pentru a-l urma. Deja
în această acțiune, dincolo de stilizarea narațiunilor evanghelice, putem
observa că Isus a făcut un discernământ, deoarece ne este chiar mărturisit că
unul ar fi vrut să-L urmeze, dar el l-a împiedicat, trimițându-l înapoi.
Mai târziu, după o lungă împărtășire a vieții și a
învățăturii dăruite, Isus trebuie să aleagă din acel grup pe cei doisprezece
reprezentanți ai celor douăsprezece triburi ale lui Israel, poporul lui
Dumnezeu ales și binecuvântat: Isus petrece noaptea în rugăciune, reflectând în
fața Tatălui, sub călăuzirea Duhului Sfânt, tovarășul lui inseparabil, pentru a
discerne pe cine trebuia să aleagă și să orânduiască în acel grup ca “apostoli”. Iar
dimineața “a chemat la sine pe cei pe care i-a voit” și “a constituit
doisprezece, ca să fie cu el, și pentru a-i trimite să predice” (Mc 3, 13-14). Discernământ cu ajutorul
etapelor: a cunoaște – a vedea
(a chema pe nume), a reflecta și a se ruga în fața lui Dumnezeu, a decide și a
face alegerea.
Dar evangheliile ne dau mărturie că tocmai între
cei doisprezece există un discipol care-l va trăda pe Isus, favorizând
capturarea și, deci, patima și moartea: Iuda Iscarioteanul, pus pe ultimul loc în listă
de către evangheliști, și totuși, un om chemat, ales și iubit de Isus! Cum a
fost posibil? Pe de o parte alegerea are loc oricum plecând de la persoane reale și nu de
la profiluri ideale: se alege între cei care există! Pe de
altă parte, rezultatul negativ al alegerii este posibil deoarece discernământul
alegerii nu anulează libertatea celui ales, care poate apuca drumul
de-vocației, al revoltei, al negării întregii istorii împărtășite cu Isus. Aceasta
este enigma răului, acțiunea satanei într-un discipol al lui Isus: imposibilă
de explicat, de înțeles, de justificat…
Acest
eveniment al vieții lui Isus ar trebui meditat mai mult, nu numai în rezultatul
lui final. Deseori în Biserică, papa sau un episcop aleg colaboratori, numesc
episcopi auxiliari care, apoi, prin stilul și acțiunea lor nu numai că se arată
a fi inadecvați față de ministerul încredințat lor, dar și în adevărată
contradicție cu cel care i-a ales. În discursul ținut Curiei în ziua de 21
decembrie a anului trecut, Francisc a vorbit de “trădători ai încrederii” pusă în ei. Trădători care sfârșesc prin a
aduce diviziuni, nedumerire și scandal în
Biserică, și astfel întunecă intenția celui care a privit spre ei, sperând de
la ei un ajutor, și găsind în schimb piedici, rebeliuni și contestări.
De acum bătrân, trăind prietenia și confidența unor episcopi, printre
care Michele Pellegrino și Carlo Maria Martini, pot mărturisi că acesta este un
risc permanent în Biserică. Discernământul asupra persoanelor se poate revela
uneori un faliment și o deraiere de la intențiile care stăteau la baza
alegerii. Dar este drept să fie astfel, așa cum ne învață istoria celor
Doisprezece, deoarece libertatea lăsată de Domnul fiecăruia, scapă chiar și unui
discernământ cu autoritate.
Pubblicato
su: Jesus
Traducere:
Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial