Sfântul Francisc la
Greccio în Crăciunul din 1223
De Felice Accrocca
La Crăciunul din 1223,
Francisc de Assisi la pregătit la Greccio cele necesare pentru a celebra în mod
demn euharistia în acea zi solemnă: cu ajutorul unui om din cartier, cu numele
Ioan, a pus paie într-o iesle şi a procurat un bou şi un măgar, pentru ca să
fie vizibil pentru toţi - cu "ochii trupului" - în ce mod copilul
Isus s-a născut la Betleem, lipsit de tot ceea ce este necesar unui prunc.
Ioan a pregătit toate
conform indicaţiilor primite: cu acea împrejurare foarte solemnă poporul a
venit în masă aducând lumânări şi făclii. După ce a meditat măreţia misterului,
reprezentat în mod vizual graţie scenei pregătite de Francisc, pe iesle a fost
pregătit altarul şi a fost celebrată euharistia. Francisc, diacon, a intonat
Evanghelia şi a predicat poporului, vorbind cu multă însufleţire despre acel
mare mister: după ce s-a terminat celebrarea, toţi s-au întors la locuinţele
lor plini de bucurie. Aceasta este, în substanţă, relatarea lui Toma din
Celano, care a relatat cel dintâi episodul în lucrarea sa Viaţa fericitului Francisc,
scrisă între 1228 şi 1229.
Din relatarea lui Toma
nu rezultă că Francisc s-ar fi gândit să pună în scenă o iesle aşa cum o
înţelegem noi astăzi, pură reprezentare a unui mister de credinţă. Mai degrabă
a voit să recreeze condiţiile pentru o întâlnire reală cu misterul întrupării
Domnului. Nu era pruncul în iesle (nici n-a fost cine să interpreteze rolurile
lui Iosif şi Maria), ci chiar pe acea iesle a fost celebrată jertfa
euharistică, deoarece pentru Francisc ambele realităţi - euharistia şi
întruparea - făceau trimitere la aceeaşi alegere de fond. Alegerea unui
Dumnezeu care se umileşte, care se goleşte de prerogativele sale divine, pentru
mântuirea omului.
Gândirea lui Francisc
este suficient de clară în această privinţă şi este în sintonie cu aceea a
multor autori spirituali ai timpului. "Iată, în fiecare zi el se umileşte
- scrie în Avertizare I -, ca atunci când din scaunul regesc
a coborât în sânul Fecioarei; în fiecare zi el însuşi vine la noi în aparenţă
umilă; în fiecare zi coboară din sânul Tatălui pe altar în mâinile
preotului".
Euharistia perpetuează
deci întruparea lui Cristos în istorie şi, în acelaşi timp, cere ca - asemenea
lui Cristos - să ştim să ne expropriem de toate, fără a reţine pentru noi nimic
din noi înşine. Strigă asta cu glas tare Francisc într-un text plin de lirism
în Scrisoare către tot Ordinul:
"Toată omenirea să se cutremure, universul întreg să tremure şi cerul să
tresalte, când pe altar, în mâinile preotului, este prezent Cristos, Fiul
Dumnezeului celui viu. O, admirabilă înălţime şi uimitoare condescendenţă! O,
umilinţă sublimă! O, sublimitate umilă, că Domnul universului, Dumnezeu şi Fiu
al lui Dumnezeu, se umileşte până acolo încât se ascunde, pentru mântuirea
noastră, sub puţina aparenţă a pâinii! Priviţi, fraţilor, umilinţa lui Dumnezeu
şi deschideţi în faţa lui inimile voastre; umiliţi-vă şi voi, pentru că sunteţi
înălţaţi de el. Aşadar, nimic din voi să nu reţineţi pentru voi, pentru ca pe
toţi şi în întregime să vă primească Acela care în întregime vi se oferă
vouă". A se expropria de toate, chiar şi de orice aşteptare faţă de alţii.
La Crăciunul din 1223 Francisc a voit să amintească, încă o dată, această
realitate, reprezentând-o vizual locuitorilor din Greccio şi din satul vecin.
Este oportun să ne oprim
asupra a ceea ce prezintă Toma cu privire la conţinuturile şi modalităţile
predicii lui Francisc. Hagiograful afirmă că sfântul, în noaptea aceea, a
predicat despre naşterea regelui sărac şi despre Betleem, oraş mic. Punctul
culminant al predicii lui Francisc în acea noapte sfântă tindea, aşadar, să
contemple modalităţile alese de Fiul lui Dumnezeu pentru intrarea sa în istoria
oamenilor: regele era un rege sărac, oraşul în care s-a născut era un oraş
mititel. Este vorba, fără îndoială, despre o temă constantă în meditaţia lui
Francisc şi în propunerea sa de viaţă creştină.
Apoi, sunt foarte
interesante adnotările hagiografului despre modalităţile acelei predici: de
fapt, Toma afirmă că atunci când Francisc rostea cuvântul "Betleem"
făcea asta umplându-şi gura de afect duios şi producând (desigur cu reiterarea
primei "e") un sunet asemănător cu behăitul unei oi, şi de fiecare
dată când spunea "pruncul din Betleem" sau "Isus" îşi
lingea buzele şi plescăia, ca şi cum ar fi gustat dulceaţa acelor cuvinte. De
altfel, Toma este - printre hagiografi - cel care ne informează mai bine despre
modul în care Francisc folosea toate resursele trupului şi ale vocii pentru a
comunica propriile sentimente, până acolo încât să afirme că el a făcut din tot
trupul său o limbă.
Aşadar, Domnul se năştea
încă o dată, umil şi sărac ca la Betleem, şi cerea oamenilor să meargă pe
urmele sale. Misterul întrupării şi jertfa euharistică, puternic unite în
celebrarea voită de Francisc (este important de reafirmat că euharistia a fost
celebrată pe ieslea pregătită de el pentru asta), atestau o irevocabilă alegere
din partea Fiului lui Dumnezeu. Între altele, acelaşi Toma din Celano spune în
mod expres că "umilinţa întrupării şi caritatea pătimirii" lui Isus
Cristos ţineau atât de ocupată memoria lui Francisc, încât el nu voia să se
gândească la altceva.
Apoi Toma se îngrijeşte
să explice bine sensul viziunii avute de unul dintre cei prezenţi, om -
precizează el - de virtute minunată. Acesta a văzut că în iesle zăcea nemişcat
un prunc, care, însă, la apropierea lui Francisc, s-a trezit din amorţeala sa
profundă. Această viziune, clarifică Toma, nu era în contradicţie cu realitatea
lucrurilor, pentru că, prin slujitorul său Francisc, pruncul Isus s-a trezit în
inima multora care îl uitaseră.
Desigur că noaptea din
Greccio a exercitat o profundă influenţă asupra răspândirii ulterioare a ieslei
(să ne gândim de altfel ce instrument extraordinar de cateheză ajungea să fie
pentru a fi în polemică împotriva ereziei catare, care nega realitatea
întrupării şi omenitatea lui Cristos). Totuşi, mult mai profund şi angajant a
fost mesajul lansat de Francisc la Crăciunul din 1223: un mesaj care era
invitaţie de a primi propunerea lui Isus şi de a merge pe urmele sale, în
umilinţă, în sărăcie, în exproprierea totală de sine. Lucru pe care el l-a
făcut cu hotărâre şi cu forţă, până la sfârşit.
(După L'Osservatore Romano, 28-29
decembrie 2015)
Traducere de pr. Mihai
Pătraşcu
Sursa: www.ercis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial