Sursele latine din primul mileniu care prezintă amănunte
legate de Taina Sfântului Maslu sunt la fel de importante precum cele
răsăritene. Afirmăm acest lucru pentru că moştenirea creştină comună a primului
mileniu nu poate fi separată, aşa cum a fost cazul după evenimentele care au
culminat cu cruciada a IV-a care a condus la cucerirea Constantinopolului şi
răcirea definitivă a relaţiilor dintre Răsăritul Ortodox şi Apusul
Catolic.
Una dintre aceste surse de maximă importanţă pentru Taina Maslului este reprezentată de scrisoarea papei Inocenţiu I către episcopul Decentius de Eugubium.
O scrisoare importantă
Episcopul Decentius îi adresase în prealabil papei Inocenţiu I
două întrebări. Prima dintre acestea era dacă un creştin care se afla sub canon
putea primi ungerea cu acest untdelemn sfinţit, iar cea de-a doua era dacă un
episcop poate sfinţi untdelemnul şi îl poate administra credincioşilor sau dacă
nu cumva aceasta este sarcina exclusivă a preotului. Papa Inocenţiu I i-a trimis
un răspuns destul de detaliat pe data de 19 martie 416. "Nu există nici o
îndoială că pasajul şdin Epistola Sfântului Apostol Iacov, n.n.ţ trebuie
înţeles ca referindu-se la bolnavii credincioşi, deoarece numai ei au dreptul de
a fi unşi cu untdelemnul sfânt, care, fiind sfinţit de episcop, nu este oferit
doar preoţilor, ci şi tuturor creştinilor spre a fi utilizat ca ungere atunci
când ei suferă de o boală sau vreo altă persoană a casei lor. Însă considerăm a
doua întrebare ca fiind inutilă, deoarece este cât se poate de clar că nu există
nici o îndoială că episcopii pot efectua sfinţirea untdelemnului, de vreme ce
aceasta este permisă preoţilor. Menţiunea preoţilor de către Sfântul Apostol
Iacov a fost efectuată deoarece episcopii, fiind împiedicaţi de alte probleme,
nu pot vizita toţi bolnavii. Însă fie că un episcop are timp să facă acest lucru
sau alege o persoană în particular pe care să o viziteze, de vreme ce are
posibilitatea de a sfinţi untdelemnul, nu trebuie să ezite să ofere
binecuvântarea sa persoanei bolnave şi să o ungă pe aceasta cu untdelemn
sfinţit. Însă acest untdelemn nu trebuie turnat asupra celor care sunt sub
canon, deoarece este o Taină. Cum poţi acorda o Taină celor cărora alte Taine le
sunt refuzate?" (Ep. XXV ad Decentium, VIII, P.L., vol. 20, col.
560-561). Vom analiza în continuare fiecare parte importantă a acestui fragment
de scrisoare.
Era Maslul interzis celor aflaţi sub canon?
O primă întrebare pe care ne-o putem adresa după lecturarea
începutului şi finalului din fragmentul citat anterior este dacă untdelemnul de
la Maslu putea fi oferit, de asemenea, creştinilor aflaţi sub canon, care nu
puteau primi Sfânta Împărtăşanie. Papa Inocenţiu I insistă aproape nepermis de
mult asupra acestui subiect. Însă nu trebuie să ne grăbim cu concluziile şi să
considerăm că Biserica ignora pur şi simplu bolnavii care fuseseră îndepărtaţi
pentru diverse păcate săvârşite de la primirea ungerii cu untdelemn sfinţit.
Observăm că papa Inocenţiu I se arată surprins de posibilitatea ca această Taină
să fie administrată creştinilor care erau sub canon, însă numai din motivul că
lor le erau refuzate toate celelalte Taine. Să ne gândim puţin la această
afirmaţie. Botezul şi Mirungerea sunt Taine care se administrează o singură
dată. Hirotonia se poate administra de trei ori (diacon, preot, episcop), dar
niciodată de două ori pentru aceeaşi treaptă. Un creştin se poate căsători până
la trei ori cu binecuvântarea Bisericii, dar numai prima cununie este Sfântă
Taină. Un creştin aflat sub canon avea deja Botezul şi Mirungerea, care sunt
oricum irepetabile. Dacă se afla sub un canon mare, aceasta implica şi faptul că
fie fusese caterisit din slujirea sa diaconească, preoţească sau episcopală, fie
nu mai avea dreptul de a fi hirotonit. Însă, deşi faptul că se afla sub canon nu
însemna că nu mai putea să se recăsătorească, în perioada respectivă, şi în
special în Apus, divorţul era strict interzis şi pedepsit canonic sever, precum
se întâmplă şi în zilele noastre (în special în regiunile italiene). De
asemenea, Taina Pocăinţei era administrată în mod public şi, de regulă,
doar pentru păcate mari, precum adulterul, uciderea sau apostazia. Aşadar,
existau şi creştini care se spovedeau extrem de rar. Însă, de vreme ce persoana
primise un canon, ea trecuse deja prin această Taină şi, în afara unei abateri
grave, nu mai urma să o primească prea curând. Împărtăşania îi era interzisă
deja prin natura canonului primit (în primele veacuri era una dintre puţinele
"pedepse" puse de Sfinţii Părinţi pentru toate păcatele - abia mai târziu
întâlnim şi menţiuni precum numărul de metanii sau un post mai aspru. Pentru o
comparaţie vezi canoanele Sfântului Vasile cel Mare şi cele ale Sfântului Ioan
Postitorul). Aşadar, de vreme ce creştinul care se afla sub canon, nu mai avea
acces la nici o Taină a Bisericii, i se mai putea administra Maslul sau nu?
Considerăm că, în cazurile ceva mai serioase, această regulă nu s-a păstrat în
literă. De asemenea, nu există nici o mărturie că Biserica Apuseană a
restricţionat administrarea Tainei doar pentru bolnavii credincioşi.
Această mărturie a papei Inocenţiu I însă stabileşte foarte clar că un creştin
exclus de la comuniune avea o situaţie extrem de dificilă cel puţin în primele
secole. Din fericire, această situaţie a fost reglementată odată cu dispariţia
administrării "în public" a Tainei Pocăinţei şi a separării creştinilor în
diverse grupuri aflate fie în afara lăcaşului de cult, sau în pronaos, şi care
se aflau oarecum sub o privire dezaprobatoare a celor care nu păcătuiseră.
Taina Maslului şi "preoţii Bisericii"
Episcopul Decentius ne demonstrează însă că lipsa educaţiei din
primele veacuri afecta şi Biserica în egală măsură, nu doar instituţiile
statului. El s-a dovedit incapabil să treacă dincolo de litera epistolelor
apostolice. Astfel, în dioceza sa, probabil că încredinţase slujirea acestei
Taine exclusiv preoţilor, deoarece doar ei erau menţionaţi în Epistola Sfântului
Apostol Iacov. Papa Inocenţiu I îl admonestează pentru această naivitate şi îi
explică riguros că episcopul poate efectua tot ceea ce unui preot îi este permis
din punct de vedere liturgic. În practică, un episcop poate efectua şi slujbe
care preotului îi sunt interzise (Taina Hirotoniei, Sfinţirea Sfântului şi
Marelui Mir sau sfinţirea unei noi biserici etc.). De asemenea, papa Inocenţiu I
nu uită să sublinieze că, deşi un episcop poate fi constrâns datorită slujirilor
multiple să încredinţeze grija faţă de cei bolnavi preoţilor şi diaconilor,
acest fapt nu înseamnă că este degrevat total de ea. Dacă alege să efectueze
totuşi o vizită unui bolnav, el trebuie să administreze totodată această Taină,
adică să sfinţească untdelemnul şi să ungă persoana în cauză cu el, oferindu-i
totodată binecuvântarea sa. Aşadar, rolul pastoral al episcopului este subliniat
cu tărie de papa Inocenţiu I, care pare destul de aspru cu privire la opinia că
grija bolnavilor trebuie încredinţată exclusiv altor clerici în afara
episcopului. În materialul următor vom analiza câteva fragmente din comentariul
frumos al episcopului apusean Beda Venerabilul asupra Epistolei Sfântului
Apostol Iacov.
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial