Politica este activitatea care organizează viaţa comună în
şi pentru cetate. Prin urmare, ar trebui să ne intereseze pe noi toţi mai ales
dacă ne dorim o democraţie care să dea sens creştin demnităţii umane şi
sacralităţii vieţii. Cine sunt însă cetăţenii care nu par interesaţi de
politică?
Politica a existat întotdeauna. De la Aristotel şi Sfinţii
Părinţi până la Sfântul Neagoe Basarab şi William Beveridge, activitatea şi
reflecţia politică par să fi însoţit în permanenţă umanitatea. Însă politica
drept activitate autonomă distinctă de morală şi religie a fost inventată abia
de Niccolò Machiavelli, care îl sfătuia pe principe să renunţe la convingerile
sale religioase şi morale în situaţiile în care raţiunea de stat o va cere. În
cei 500 de ani de autonomie a politicii, reflecţiile asupra binelui comun au
fost dintre cele mai diverse şi rareori consensuale. Mai mult decât atât,
democraţia, "cea mai rea formă de guvernare exceptându-le pe toate celelalte
care au mai fost încercate" (Winston Churchill, 1947), a fost pusă mereu sub
semnul conflictului. Peste tot în lume democraţiile s-au născut prin revoluţii
şi s-au susţinut prin conflictul de idei, electoral şi al exercitării puterii.
Disputele politice fac parte din natura democraţiei şi chiar a politicului
însuşi, de vreme ce Carl Schmitt reduce esenţa acestuia la distincţia ultimă
dintre duşman şi prieten.
Politica în impas
Politica ar fi prin urmare o activitate legitimă în oricare
dintre societăţi. În măsura în care este rea sau bună, ne afectează pe noi toţi.
Iar în măsura în care este şi democratică, politica nu poate fi niciodată bună
pentru toţi, tocmai pentru că democraţia se fundamentează ontologic pe conflict.
Cu toate acestea şi mai ales în ciuda discursului oficial al diferitelor
instituţii naţionale sau internaţionale, democraţia pare să fie înlocuită cu o
postdemocraţie reticentă la însăşi natura ei conflictuală. Astăzi vorbim mai
degrabă de "buna guvernanţă" decât de finalităţile guvernării politice, de
reacţia pieţelor financiare decât de demnitatea persoanei umane, de economişti
posesori de ştiinţă infailibilă deveniţi premieri prin numire decât de
politicieni trecuţi prin focul dezbaterilor şi alegerilor politice, iar
cetăţenii sunt consideraţi mai degrabă consumatori de servicii publice decât
electori. Însuşi limbajul economic a cucerit arena politică de vreme ce se cere
eficientizarea banului public, iar politicile publice trebuie să fie eficace. În
aceeaşi logică, spitalele, şcolile şi chiar sistemele de asigurări sociale au
intrat şi ele în câmpul economic din moment ce nu mai au relevanţă pentru
societate prin natura lor, ci doar prin prisma profitului înregistrat.
Societatea civilă este şi ea dominată de discursul plat al
"ONG-urilor de servietă" care se revendică din acelaşi umanism multiculturalist,
iar valoarea centrală a oricărei forme de politică democratică, anume dreptatea
socială, este înlocuită cu transparenţa decizională. În actuala arhitectură
politică guvernele au înlocuit reflecţia asupra "ce e de făcut?" cu întrebarea
"cum e de făcut?", prin urmare politica însăşi nu mai are finalitate, e deja
stabilită printr-un consens unanim, iar ceea ce rămâne de negociat este doar
drumul care va fi parcurs.
Guvernare fără guvern
Experienţele totalitare ale secolului XX ne-au arătat că statul
s-a extins atât de mult încât a intrat chiar şi în cele mai intime zone ale
persoanei umane, iar economiile planificate şi în cele din urmă pe deplin
falimentare ne-au învăţat că statul e un prost actor economic. Cu toate acestea,
statul nu e altceva decât un imens aparat birocratic fără de care dreptatea
socială nu poate fi pusă în practică. Pentru acest motiv el trebuie supus
criticii permanente şi menţinut în ipostaza pentru care a fost creat, adică
aceea de rezultat al contractului social şi de instrument al binelui comun.
"Omul este care face statul după cum are el nevoie, iar nu statul pe om", ne
reaminteşte încă din 1924 episcopul Bartolomeu Stănescu într-o analiză teologică
asupra modernităţii politice menită să sublinieze întâietatea persoanei umane în
raporturile sociale. Astăzi însă guvernele s-au dereglat, s-au autogolit de
politic şi migrează către sfere dominate mai degrabă de economic, management sau
juridic.
Politica se face într-o cheie înfricoşător de consensualistă,
iar democraţia nu mai este locul de refulare a diverselor clivaje, divergenţe
sau conflicte, ci tinde să pângărească orice formă de partizanat. Prin urmare,
celebrul "nu votez pentru că oricum va fi la fel" îşi găseşte deplina
legitimitate în raţionamentul cetăţenilor de vreme ce politica însăşi nu mai
este despre construirea binelui comun, ci doar despre administrarea unei
fericiri predeterminate.
Autor: C. Raiu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial