În dialog cu Domnul pentru a ne apăra de rău
de Alfonso Maraffa
La sfârşitul anului 2010, Editura Segno din Udine a trimis în
toate librăriile catolice textul "Rugăciuni de vindecare psihofizică şi de
eliberare" în două volume, îngrijite de părintele Stanzione şi de Carlo di
Pietro.
Biserica crede şi învaţă că, la început, "diavolul şi ceilalţi
demoni au fost creaţi de Dumnezeu desigur buni, dar de la ei înşişi s-au
transformat în răi". Îngerii au fost puşi la o încercare de fidelitate, cea mai
mare parte au fost docili, ascultători şi supuşi lui Dumnezeu, ceilalţi cu
Lucifer, conducătorul lor, s-au răzvrătit, au cedat orgoliului lor şi au devenit
îngeri răi. Conform franciscanului Duns Scotus, filozof medieval, ei au fost
pedepsiţi, pentru că nu au voit să-l adore pe Fiul lui Dumnezeu făcut om.
Aşadar, păcatul lor a fost de mândrie. Răzvrătirea şi mândria se reflectă în
cuvintele adresate de ispititor primilor noştri părinţi: "Veţi deveni ca
Dumnezeu".
Pentru îngerii rebeli Dumnezeu a creat iadul. Sfântul Petru
spune că "... Dumnezeu nu i-a scutit pe îngerii care au păcătuit, ci i-a aruncat
în iad şi i-a izolat în abisurile întunecoase...". Deşi au păcătuit o singură
dată, nu este concepibilă cu natura lor căinţa şi reconcilierea cu Dumnezeu.
Sfântul Ioan Damaschin afirmă: "Nu există posibilitate de căinţă pentru ei după
cădere, aşa cum nu există posibilitate de căinţă pentru oameni după moarte". În
Evanghelie, Isus spune că diavolul "a fost ucigaş încă de la început şi nu a
perseverat în adevăr". El se foloseşte de toate mijloacele, ispite, linguşiri,
glorie deşartă... pentru a duce la osânda veşnică un număr cât mai mare posibil
de suflete. Atunci când cel rău reuşeşte să ducă un suflet la iad, se bucură
toţi demonii. De aceea este duşmanul prin excelenţă al omului. Diavolul (din
grecescul dia-bolos, adică acela care se pune de-a curmezişul) este,
deci, acela care vrea să împiedice planul lui Dumnezeu şi lucrarea sa de
mântuire, împlinită de Cristos. Cu păcatul strămoşesc "toată lumea este pusă sub
cel rău" şi "demonii sunt dominatorii acestei lumi întunecate".
Satana îl urăşte pe Dumnezeu, de aceea se opune cu toate
forţele sale omului, atunci când acesta vrea să se apropie de Creatorul său cu
intenţia de a-l sluji şi de a-l iubi. Desigur, Satana este o creatură puternică,
pentru că este spirit pur, însă puterea sa nu este infinită şi de aceea nu poate
să împiedice edificarea împărăţiei lui Dumnezeu. Isus dă dovadă că este Mesia
cel aşteptat tocmai alungându-i pe diavoli din trupul oamenilor. "Dacă eu însă
alung pe diavoli cu degetul lui Dumnezeu, înseamnă că împărăţia lui Dumnezeu a
ajuns la voi". Uneori chiar diavolii proclamă divinitatea lui Isus. Astfel cei
doi îndrăciţi din Gadara strigau: "Ce ai cu noi, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit
aici înainte de vreme ca să ne chinuieşti?". La Cafarnaum, era în sinagogă un om
posedat de un duh necurat, care a strigat spunând: "Ce ai cu noi, Isuse din
Nazaret? Ai venit să ne distrugi? Ştiu cine eşti: Sfântul lui Dumnezeu". Dar
Isus i-a poruncit: "Taci şi ieşi din el". Atunci duhul necurat, după ce l-a
scuturat, a ieşit din el, scoţând un strigăt puternic. Clasic este episodul
obsedatului din Gerasa: "Au tras la mal în ţinutul gherasenilor, care este de
partea cealaltă a Galileii. După ce a coborât Isus pe uscat, i-a ieşit înainte
un om din cetate, care era posedat de diavol. De mult timp nu mai purta
îmbrăcăminte şi nici nu locuia în casă, ci în morminte. Când l-a văzut pe Isus,
strigând, s-a aruncat la pământ în faţa lui şi, cu glas puternic, i-a spus: «Ce
ai cu mine, Isuse, Fiul Dumnezeului celui Preaînalt? Te rog să nu mă
chinuieşti!», pentru că el îi poruncise duhului necurat să iasă din om. De fapt,
de multe ori pusese stăpânire pe el. Pentru a fi păzit, fusese legat cu cătuşe
la mâini şi lanţuri la picioare, dar, sfărâmând orice legătură, era gonit de
diavol în pustiu. Atunci Isus l-a întrebat: «Care-ţi este numele?» El i-a
răspuns: «Legiune», căci intraseră mulţi diavoli în el. Şi-l rugau să nu le
poruncească să intre în abis. Era acolo o turmă mare de porci care păşteau pe
munte; şi l-au rugat să le dea voie să intre în ei, iar el le-a dat voie. Atunci
diavolii au ieşit din om şi au intrat în porci, iar turma s-a aruncat de pe
coasta abruptă în lac şi s-a înecat. Când au văzut paznicii ce s-a întâmplat, au
alergat să dea de ştire în cetate şi în sate. Iar ei au ieşit să vadă ce s-a
întâmplat şi au venit la Isus; l-au găsit pe omul din care ieşiseră diavolii
îmbrăcat şi întreg la minte, aşezat la picioarele lui Isus. Şi i-a cuprins
frica. Însă când cei care au văzut au povestit cum a fost salvat cel posedat de
diavol, toată mulţimea dimprejurul gherasenilor l-a rugat pe Isus să se
îndepărteze de la ei, căci erau cuprinşi de o mare frică. Atunci, urcându-se în
barcă, s-a întors. Omul din care fuseseră scoşi diavolii îl ruga să-l lase să
rămână cu el, însă l-a trimis, spunând: «Întoarce-te acasă şi povesteşte tot
ceea ce a făcut Dumnezeu pentru tine». Iar el a plecat, vestind în întreaga
cetate ceea ce a făcut Isus pentru el".
Dacă acest episod este cel mai răsunător, cu siguranţă tragică
este acţiunea lui Satana în Iuda. Isus: "Oare nu eu v-am ales pe voi, cei
doisprezece? Şi totuşi unul dintre voi este un diavol!". El vorbea despre Iuda,
care, mai târziu, va merge la Caiafa, pentru a încasa cei treizeci de arginţi,
preţul negociat pentru trădarea sa.
Viaţa noastră creştină este o luptă continuă împotriva celui
rău care ne determină să păcătuim. Trebuie să alegem: ori să fim solidari cu
Adam adică solidari cu păcatul, ori cu Cristos adică solidari cu harul. Prima
alegere ne situează într-o grădină de delicii iluzorii, între euforie şi
plăcere, care ne aduc numai "suferinţe şi spini". A doua cere de la noi
autocontrol, determinare, iubire dezinteresată, mortificaţie, dar ne face să
trăim în pace şi ne introduce în grădina bucuriei, unde vom trăi cu Dumnezeu,
Unul şi Întreit, cu Sfânta Fecioară Maria, cu Îngerii şi cu Sfinţii. Cu
Pătimirea, moartea şi învierea sa Isus Cristos ne-a eliberat de păcat şi de
principele întunericului. Ne-a dobândit viaţa nouă în Duhul Sfânt. Harul său
restaurează ceea ce păcatul a urâţit, a deteriorat şi a distrus în noi. Isus,
"Autorul vieţii", a asumat natura umană "pentru a distruge, cu moartea, pe cel
care are puterea morţii, adică pe diavol".
Dumnezeu permite activitatea diavolului, chiar dacă nu reuşim
să înţelegem pe deplin motivul, însă "ştim că toate sunt spre binele celor care
îl iubesc pe Dumnezeu". Ispitele şi manevrele lui Lucifer şi a tuturor
celorlalţi diavoli, aşa cum s-a întâmplat la pătimirea lui Cristos, ajung să
contribuie la construirea Împărăţiei lui Dumnezeu şi la binele nostru.
Supremaţia lui Dumnezeu şi a lui Cristos este totală asupra creaţiei şi asupra
creaturilor. El ne-a dat şi nouă posibilitatea de a lupta împotriva lor şi de a
învinge ispitele şi seducţiile lor. Veşnicul Tată nu este cauză de păcat pentru
nimeni, pentru că El urăşte fărădelegea. "Nimeni atunci când este ispitit nu
spune: «Sunt ispitit de Dumnezeu», pentru că Dumnezeu nu poate să fie ispitit de
rău şi nu ispiteşte pe nimeni la rău". Aşa cum se citeşte în Sfânta Scriptură,
Iob a fost ispitit cu permisiunea lui Dumnezeu, care i-a spus Satanei: "Iată,
tot ceea ce este al său este în mâna ta, dar nu-ţi întinde mâna asupra lui".
Ispita în sine nu constituie păcat. Ea este numai o "dovadă"
prin care noi în mod voluntar aderăm la bine sau la rău. De fapt, în Deuteronom
se spune: "Domnul Dumnezeul vostru vă pune la încercare ca să vadă dacă îl
iubiţi cu adevărat din toată inima voastră şi din tot sufletul vostru. Voi
urmaţi-l pe Domnul Dumnezeul vostru, de El să vă temeţi, păziţi poruncile sale,
ascultaţi de glasul său, slujiţi-i Lui, rămâneţi uniţi cu El". Aşa cum şi pentru
Tobia şi familia sa, arhanghelul Rafael spune clar că, fiind ei îndrăgiţi de
Dumnezeu, "atunci eu am fost trimis ca să vă pun la încercare".
Recomandăm textul părintelui Stanzione şi al lui Di Pietro
tuturor acelor creştini care vor să găsească noi stimulente pentru rugăciunea
lor.
(După Zenit, 11 februarie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Sursa: www.ercis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial