Din dificultăţi purificarea
Publicăm reflecţia pe care cardinalul prefect al
Congregaţiei pentru Cultul Divin şi Disciplina Sacramentelor a scris-o în
vederea Postului Mare pentru cotidianul spaniol "La Razón" de marţi 14
februarie.
de Antonio Canizares Llovera
Ne apropiem de Postul Mare. Cu impunerea cenuşii, miercurea
viitoare va începe, pentru catolici, acest timp de har, de chemare la convertire
şi la o viaţă nouă şi sfântă, de reînnoire şi de purificare. Chemarea la
purificare este o constantă în mesajul ultimilor doi Papi, fericitul Ioan Paul
al II-lea şi Benedict al XVI-lea. Cu toţii avem nevoie de purificare. "Şi în
Biserică, Adam, omul, cade de mai multe ori". Trebuie să recunoaştem păcatele
noastre, să le punem în faţa lui Dumnezeu şi să invocăm milostivirea sa. Trebuie
să cerem iertare şi să ne purificăm. Astfel, recunoscând acest adevăr, în
acelaşi timp recunoaştem că El poate să ne schimbe, să ne reînnoiască dinăuntru,
de asemenea că El nu ne lasă în singurătate sau în deşertul lipsurilor noastre
şi al păcatelor noastre, ci rămâne cu noi în Biserica sa în timpul nostru în
care atâtea lucruri o chinuiesc; aşa cum a făcut fără încetare în decursul
istoriei. "Se poate critica mult Biserica. Noi ştim asta şi însuşi Domnul ne-a
spus asta: ea este un năvod cu peşti buni şi peşti răi, un ogor cu grâu şi
neghină" (Benedict al XVI-lea).
Există probleme şi contrarietăţi, dar nu trebuie pierdută
speranţa, ci trebuie înfruntate cu abilitate şi cu speranţă şi mai ales cu
credinţă şi cu criteriile credinţei, care trebuie să fie mereu cele proprii ale
Bisericii. Dificultăţile externe, asediul la care sunt supuse din afară credinţa
şi Biserica şi dificultăţile care vor mai putea să apară nu va trebui să ne
provoace frică în reluarea şi urmarea drumului Evangheliei, de caritate şi de
sfinţenie, de purificare. De asemenea, nu pot să ne scufunde, nici să ne creeze
complexe dificultăţile interne, inclusiv trădările, căderile, slăbiciunile şi
fragilităţile credinţei noastre, ale creştinismului nostru de astăzi, adesea
incapabil să comunice oamenilor, fraţilor noştri, comoara imensă pe care o
purtăm înlăuntrul nostru: comoara credinţei, a iubirii şi a milostivirii lui
Dumnezeu, a Evangheliei şi a Răscumpărării lui Isus Cristos.
Domnul este cu noi până la sfârşitul timpurilor: aceasta este
promisiunea sa, care se împlineşte în prezentul concret în care trăim şi care ne
poate descumpăni. El nu coboară din barca sa, Biserica; nu o părăseşte, nici nu
încetează să meargă pe apele furtunoase, oricât de contrare şi puternice ar fi
vânturile potrivnice şi nici datorită îndoielilor, greşelilor sau fricii
credincioşilor săi. Istoria Bisericii, din timpurile lui Isus Cristos însuşi s-a
văzut învăluită în persecuţii şi adversităţi, care proveneau din exteriorul şi
din interiorul său, sau în trădări, negări, abandonuri, căderi, fragilităţi ale
persoanelor apropiate de ea. Şi nu a căzut până acolo încât să nu reuşească să
se ridice din nou, nici nu va cădea fără să se ridice din nou. Dar, desigur, are
nevoie de purificare, de reînnoire şi de întărire - operă mai ales a lui
Dumnezeu - printr-o viaţă sfântă, care este viaţa transformată de Dumnezeu
însuşi şi care trăieşte prin credinţă şi caritate. Cuvântul lui Dumnezeu, însuşi
Dumnezeu, nu trece şi nici nu va trece. "Cristos este acelaşi, ieri, astăzi şi
întotdeauna". Biserica a fost zidită pe stânca tare a lui Petru şi a credinţei
pe care Petru o mărturiseşte. Acest lucru are rezonanţă deosebită în faţa a ceea
ce se întâmplă şi o semnificaţie specială cu privire la Anul Credinţei, care ne
invită să deschidem larg porţile pentru credinţa Domnului care este în mijlocul
nostru.
Oricât de paradoxal ar apare, "în fond este mângâietor faptul
că există neghina în Biserică. Astfel, cu toate defectele noastre putem totuşi
să sperăm să ne aflăm încă în urmarea lui Isus, care i-a chemat chiar pe
păcătoşi. Biserica este ca o familie umană, dar este în acelaşi timp şi marea
familie a lui Dumnezeu, prin care El formează un spaţiu de comuniune şi de
unitate prin toate continentele, culturile şi naţiunile. De aceea suntem
fericiţi că aparţinem acestei mari familii pe care o vedem aici; suntem fericiţi
că avem fraţi şi prieteni în toată lumea. Experimentăm asta chiar aici la Köln
cât de frumos este a aparţine unei familii vaste ca lumea, care cuprinde cerul
şi pământul, trecutul, prezentul şi viitorul şi toate părţile pământului. În
această mare adunare de pelerini mergem împreună cu Cristos, mergem cu steaua
care luminează istoria" (Benedict al XVI-lea la Köln).
Marea problemă a lumii în această răscruce a istoriei este, ca
întotdeauna, credinţa, trăirea vieţii cu Dumnezeu sau fără Dumnezeu, faptul de a
fi conduşi sau nu de lumina sa. La această mare problemă va trebui să răspundem
cu o nouă evanghelizare. la asta invită drumul Postului Mare pe care îl vom
începe miercuri, săptămâna viitoare, în acest an în care s-au întâmplat atâtea
lucruri, dar care deschide porţile credinţei, Anul Credinţei, şi este urgent a
duce înainte cu toate forţele posibile o nouă evanghelizare, pentru ca lumea să
creadă şi să aibă credinţă, pentru ca să trăiască în caritatea care reînnoieşte
toate şi să meargă în speranţa care inundă cu lumină nouă noaptea prin care
trecem.
Pentru aceasta, apropiatul Post Mare invită întreaga Biserică
la purificare şi la o viaţă sfântă, fără a-i uita pe şomeri şi nici rugăciunea
noastră pentru ca munca să fie la îndemâna tuturor, pentru că şi acest lucru
face parte din caritate şi de purificarea necesară.
(După L'Osservatore romano, 18 februarie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Sursa: www.ercis.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial