Viaţa duhovnicească a fost adesea comparată cu o competiţie în
arenă sau cu un război. În consecinţă, virtuţile apreciate de Părinţii pustiei
au un caracter "cazon". În felul acesta poate fi înţeles sfatul pe care avva
Antonie îl dă avvei Pimen (Antonie 4, Pimen 125): "Cea mai mare lucrare a omului
este să-şi asume păcatele în faţa lui Dumnezeu şi să aştepte încercările până la
ultima suflare!".
Cuvântul bătrânului Antonie ne trimite la începutul istoriei
umane. Căderea primilor oameni are în componenţa ei nu doar călcarea poruncii
dumnezeieşti, ci şi, imediat după aceea, un gest de laşitate impardonabilă. Nici
unul din cei doi nu îşi "asumă păcatele în faţa lui Dumnezeu", inaugurând în
felul acesta foarte lungul şir de nevolnicii care marchează istoria şi ratând în
acelaşi timp posibilitatea reabilitării prin pocăinţă. Responsabilitatea este
pasată fără remuşcări de la unul la altul. Dumnezeu Însuşi a fost indirect
învinovăţit: "Femeia pe care mi-ai dat-o să fie cu mine, aceea mi-a dat din pom
şi am mâncat" (Fc. 3, 12). Fuga de responsabilitate, neasumarea greşelilor, este
adânc imprimată în firea omenească. Tocmai de aceea lupta împotriva acesteia
este lucrarea de căpătâi a omului. Niciodată o patimă nu va putea fi vindecată
dacă omul nu şi-o va fi asumat cu smerenie. Smerenia ca formă a realismului
duhovnicesc. Să te vezi aşa cum eşti, nu prin ochelarii mândriei sau ai slavei
deşarte, care distorsionează realitatea. Acesta este însă doar primul pas, iar
calea - nesfârşită.
E ceva tragic în realismul celei de-a doua părţi a îndemnului
Sfântului Antonie: "Aşteaptă încercările până la ultima suflare". Nu spera o
părelnică linişte. Nu te încrede în faptul că victoriile de moment sunt biruinţe
definitive. Încercările, ispitele sunt parte integrantă din efortul de a te
menţine pe calea cea strâmtă, nu aştepta deci odihnă.
Ispitirea este, din raţiuni greu de surprins, o condiţie a
mântuirii. Lupta (nevăzută) ţine de însăşi existenţa umană. Este lipsită de
noimă încercarea de a evita războiul sau travaliul ascetic. Ne-o spune acelaşi
Sfânt Antonie într-una din cele mai misterioase apoftegme care ni s-au păstrat
de la el: "Nici un neispitit nu va putea intra în Împărăţia cerurilor.
Îndepărtează ispitele şi nu va fi nici un mântuit!" (Antonie 5). O zicere
scurtă, tăioasă ca un brici, care afirmă fără să dea lămuriri. E riscant să
încerci să explici astfel de sentinţe. Totuşi asupra rolului încercărilor în
cursul pelerinajului spre veşnicie aruncă o oarecare lumină un gând al
Părinţilor. Ei vorbesc despre existenţa umană ca fiind alcătuită din trei
stagii: viaţa intrauterină, viaţa pământească şi viaţa de după moarte. Fiecare
etapă este o pregătire pentru cea care vine după ea. Membrele trupului, inutile
fătului, se dovedesc folositoare după naştere. În acelaşi fel, ispitele
generează în noi deprinderi ale sufletului care se vor înveşnici laolaltă cu
noi. Experienţa neputinţelor omului solitar dă naştere rugăciunii.
Fiecare exerciţiu, indiferent cât de extenuant, îl face mai
puternic pe cel care îl practică. Nimeni nu va intra neispitit în Împărăţia
cerurilor este un cuvânt care poate fi mai bine înţeles în cadrul unei
asemenea comparaţii cu atletismul, însă nici pe departe nu este epuizat aici.
Avantajul acestei comparaţii este însă că nu ne lasă să cedăm ispitei de a vedea
încercările ca pe nişte "capricii" ale lui Dumnezeu. Dacă avva Antonie ar fi
gândit aşa, cea de-a doua parte a cuvântului său nu şi-ar mai avea rostul:
"Îndepărtează ispitele şi nu va fi nici un mântuit".
Cuvântul acesta adânc şi misterios al bătrânului din pustia
egipteană rămâne pe mai departe o temă de meditaţie, fiecare tâlcuire nefăcând
altceva decât să arunce o oarecare lumină asupra lui, dar în acelaşi timp să-i
sporească şi taina. Certitudinea e una sigură, lupta nu va înceta până la
mormânt, şi până atunci nu vom înceta să ne asumăm păcatele înaintea lui
Dumnezeu, căci a Lui este a ne curăţi şi a ne îndreptăţi pe noi.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial