De mai bine de douăzeci de ani ne place să ne considerăm
cetăţeni liberi, şi nu supuşi ai regimului comunist care s-a manifestat ca un
limitator de drepturi şi libertăţi, păstor de conştiinţe şi moralist suprem.
Cetăţenia modernă este una dintre cele mai importante forme ale egalităţii
umane, dar în ce mod se manifestă ea? Câte dimensiuni ale egalităţii cetăţeneşti
preţuim cu adevărat?
Deşi are rădăcini antice trecute prin filtrul creştinismului (
- Biserica este comunitatea celor cu aceeaşi identitate), cetăţenia este prin
excelenţă emblemă a modernităţii politice.
Cazul francez - cetăţenia politică
Cetăţenia politică s-a construit greu, dar în ritm accelerat
începând cu revoluţiile americană şi franceză, adunând în interiorul ei
numeroase straturi de drepturi civile şi sociale şi culminând cu cele politice.
Francezul J. J. Rousseau înţelegea cetăţenia ca un comportament ascetic în care
persoana umană percepe binele comun ca fiind al său şi se supune în mod
deliberat legii. Astfel, cetăţenia ar fi un mix de suveranitate şi spunere, dar
dreptul de a alege şi de a fi ales s-a generalizat ca fiind universal
concomitent cu extinderea şi dezvoltarea democraţiei în diferite colţuri ale
lumii abia în cea de-a doua parte a secolului trecut. Cetăţenia politică aşază
persoana umană în centrul politicului însuşi: acesta poate exercita puterea în
scopul binelui comun şi mai ales poate contesta puterea prin instrumentele
votului, manifestaţiilor, discursurilor, asocierii libere etc. Cu cât regimul
politic este mai democratic, iar societatea se supune domniei legii ("rule of
law"), cu atât cetăţenii sunt bine reprezentaţi politic şi mai activi în
exercitarea drepturilor lor.
Cazul britanic - cetăţenia socială
La începutul secolului al XVII-lea, în Anglia se formalizează
juridic prin "The Poor Act" (1601) ceva ce era deja în vigoare: parohiile se vor
ocupa de ajutorarea săracilor. Au trecut mai bine de trei secole până când
statul să-şi asume ajutorarea bătrânilor printr-un sistem de pensii. Abia în
1908 bătrânii de peste 70 de ani încep să primească regulat puţin peste 30 de
lire pe an. Marea reformă a venit însă în urma raportului lordului William
Beveridge din 1942, când a fost introdus un sistem de asigurări de pensii egale,
ce supravieţuieşte în nucleul său până azi. Sub deviza "full employment
society" au fost introduse alocaţiile familiale, precum şi pensia minimă
garantată ("basic state pension"), indiferent de dimensiunea contribuţiilor
publice sau private. Se adaugă ulterior pensii bazate pe contribuţii în funcţie
de venit şi se lărgeşte spectrul pensiilor private, dar fundamentul reformei lui
Beveridge este ceea ce în epocă s-a numit cetăţenia socială ("social
citizenship"), adică accederea tuturor persoanelor umane la un minim grad de
bunăstare socială sub care nimeni nu poate cădea.
Cazul (ne)românesc - cetăţenia economică
Nu putem suspecta cetăţenia ca fiind o construcţie aparţinând
strict unei singure familii politice de vreme ce la straficarea ei au contribuit
de-a lungul timpului atât liberalii (mai ales prin drepturi civile şi politice),
cât şi socialiştii, în special prin drepturile sociale. Creştin-democraţii au
adăugat mai târziu sacralitatea vieţii şi demnitatea persoanei, dar astăzi pare
că nimeni nu-şi asumă în mod decisiv construcţia unui alt tip de cetăţenie
informală - cea economică.
Cel puţin asta ne indică de acum celebra criză economică, care
ar fi trebuit să zdruncine din temelii sistemul economic mondial. Fie şi o mică
rotiţă schimbată ar fi dat speranţa unui nou început, unei restructurări, dacă
nu chiar a unei reforme, dar nu s-a întâmplat nimic nou: restrângerile bugetare,
constrângerile legate de deficite, privatizările masive în domenii care nu au
de-a face cu profitul, cum sunt pensiile, educaţia, sănătatea şi chiar
administraţia publică, nu fac decât să confirme că sistemul economic mondial
este bun şi foarte bun.
Ne întoarcem la origini. Când deistul Adam Smith, "părintele
pieţei libere şi al capitalismului", încearcă să desluşească piaţa liberă, el
are de fapt ca obiectiv identificarea unei moralităţi seculare, dar inspirată
din principiile autorităţii terestre transmise de divinitatea rămasă izolată în
ceruri. Într-o lectură teologică dură, piaţa liberă este semimorală, dar pentru
modernitatea asumată din secolul al XVIII-lea încoace capitalismul original
rămâne un spaţiu al moralităţii ce valorifică individul înzestrat cu voinţă,
liberă iniţiativă, vocaţie, muncă, abilităţi şi care acceptă riscul competiţiei
libere.
Prin urmare, construcţia cetăţeniei economice, adică
transformarea persoanei umane din supravieţuitor în autor al jocului economic,
ar trebui să ţină cont că fiecăruia dintre noi îi este virtual permis accesul
egal la piaţa liberă. Privit cu exigenţă, capitalismul nu se reduce doar la
suveranitatea consumatorului, ci presupune o graniţă extrem de fină şi
permeabilă între producător şi consumator, astfel încât fiecare persoană să
poată asuma simultan cele două identităţi. În ţara noastră însă, după
traumatismul economiei planificate, în care cu toţii am fost de fapt asistaţi
sociali ai regimului communist, a urmat întemeierea unui capitalism
anticapitalist, din moment ce este încă tributar oligarhiei, monopolismului sau
corupţiei. Recent, România se simte nevoită şi datoare să se racordeze la un alt
determinism economic cu iz marxist, ce are ca deviză creşterea economică pe care
o echivalează cu bunăstarea cetăţenilor. Românii au mai experimentat heirupul şi
obsesia creşterii economice în cei 45 de ani de comunism…
Autor: C. Raiu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial