Când părintele Dumitru Stăniloae a fost întrebat de care
teolog modern se simte cel mai apropiat, el a răspuns fără ezitare: Vladimir
Lossky. Poate că această alegere pare una forţată, atunci când ne gândim la
figura unui Florovsky sau Zizioulas, care domină în momentul de faţă Ortodoxia
academică.
Cu toate acestea, alegerea părintelui Stăniloae are un temei
puternic în faptul că Lossky a fost poate primul ortodox care a încercat să
ofere o viziune de ansamblu nu doar asupra dogmaticii aspectelor ortodoxe, ci şi
asupra spiritualităţii răsăritene. Ne vom concentra în cele ce urmează asupra
unei teme importante: viziunea ortodoxă asupra scolasticismului.
A existat un scolasticism răsăritean?
Principala critică adusă teologiei apusene de către teologii
ortodocşi constă în general în aspectul scolastic al acesteia. Prin
scolastic, se înţelege de regulă o calitate extrem de raţionalistă a
analizei teologice îndreptate asupra oricărui aspect al vieţii bisericeşti. Ceea
ce se cunoaşte destul de puţin, însă, este faptul că, din punct de vedere
occidental, primul scolastic al istoriei - sau unul dintre primii - este...
Sfântul Ioan Damaschin! (a se vedea recenzia mea la cartea părintelui Andrew
Louth, Sfântul Ioan Damaschinul - tradiţie şi originalitate în teologia
bizantină, traducere de pr. prof. Ioan Ică sn. şi diac. Ioan I. Ică jr.,
Editura Deisis, Sibiu, 2010, 584 pp., publicată în ST, nr.4/2010, pp. 177-186,
în special pp. 184-185). Desigur, din punct de vedere ortodox, această părere
este dificil de susţinut, dar totodată greu de contracarat. Sfântul Ioan
Damaschin pare să fi oferit, cel puţin din punctul de vedere al aranjării
temelor din operele sale într-un mod logic şi al utilizării ample a moştenirii
filozofice (să nu uităm că are o lucrare aproape unică în teologia patristică,
intitulată "Capitole filozofice", publicată în traducerea amintită la pp.
443-523) în cadrul analizei sale teologice, un model care a fost utilizat cu
mult aplomb de autori scolastici din Occident. Cel puţin suntem siguri că Toma
dâAquino îl considera drept unul dintre maeştrii săi "spirituali". Pe de altă
parte, avem o serie de lucrări care amintesc de un anumit scolasticism şi în
Răsărit, deşi nu în forma pe care o întâlnim în Apus. Ce mai putem spune însă de
secolele XVI-XIX, sau chiar şi de începutul secolului XX, până la denunţarea
categorică a "captivităţii babilonice" a gândirii ortodoxe de către părintele
Georges Florovsky? Putem spune doar că scolasticismul a avut şi el "utilitatea"
sa în cadrul Ortodoxiei. Într-o lume lipsită de seminarii şi universităţi
pregătite, unde tinerii ar fi putut să analizeze scrierile Părinţilor într-un
duh ortodox, Ortodoxia a fost nevoită să apeleze la sursele scolastice din Apus.
Nu mai este nevoie să detaliem acum cât de mult a fost afectată gândirea
ortodoxă de utilizarea necorespunzătoare a izvoarelor apusene. A dat naştere
însă acest fenomen unui scolasticism ortodox?
Opinia lui Vladimir Lossky
În lucrarea sa monumentală dedicată teologiei mistice a
Bisericii Răsăritene, Vladimir Lossky este ferm convins că un asemenea
scolasticism nu poate fi identificat în istoria Bisericii Ortodoxe. El
precizează următoarele: "Teologia Bisericii Ortodoxe, fiind profund
soteriologică în caracterul său, nu a intrat niciodată în alianţă cu filozofia
spre a realiza o sinteză doctrinară. În ciuda bogăţiei sale, gândirea religioasă
răsăriteană nu a avut niciodată parte de un scolasticism. Deşi această teologie
conţine anumite elemente de gnoseologie creştină, aşa cum sunt cele din
scrierile Sfinţilor Grigorie de Nyssa, Maxim (Mărturisitorul) sau în
Capitolele naturale şi teologice ale Sfântului Grigorie Palama,
speculaţia sa este dominată de ideea centrală a unirii cu Dumnezeu şi nu
dobândeşte niciodată caracterul unui sistem. Neavând preferinţe religioase,
Biserica utilizează întotdeauna în mod liber (rezultatele) filozofiei şi ale
ştiinţelor pentru scopuri apologetice, dar ea nu a avut niciodată nevoie să
apere aceste adevăruri relative şi schimbătoare, aşa cum a apărat adevărul
neschimbabil al dogmelor ei. De aceea, teoriile cosmologice vechi sau moderne nu
pot afecta în nici un fel adevărul mult mai profund care este revelat de către
Biserică: "Adevărul Scripturii este mult mai profund decât capacităţile
înţelegerii noastre", aşa cum spune (mitropolitul) Filaret al Moscovei" (The
Mystical Theology of the Eastern Church, James Clarke & Co., Cambridge,
2005, pp. 104-105). Poziţia lui Vladimir Lossky este una care, deşi din punct de
vedere istoric este doar parţial corectă, din punct de vedere teologic nu are
absolut nici o problemă. Într-adevăr, teologia ortodoxă nu a avut nevoie de
Platon, Aristotel sau Epicur pentru a realiza sinteza doctrinară. Dogmele
Bisericii nu s-au născut prin încreştinarea filozofiei antice, cu mici
modificări, aşa cum susţinea spre exemplu la finalul secolului al XIX-lea Adolf
von Harnack. O a doua observaţie interesantă a lui Lossky constă în aceea că
ideile filozofice creştine sunt dominate de centralitatea îndumnezeirii
exprimată în operele în care apar. În perioada actuală, Sfântul Maxim
Mărturisitorul nu este considerat doar un Părinte al Biserici, ci şi un...
filozof! Unul destul de bun, de vreme ce, din punctul de vedere al unor
cercetători, în perioada modernă nici un teolog nu se apropie prea mult de
creativitatea unui Heidegger, spre exemplu. De asemenea, a treia idee importantă
exprimată de Lossky este că Biserica nu a apărat niciodată cu tărie adevărurile
trecătoare ale filozofiei şi ştiinţelor. Este adevărat că Sfinţii Părinţi
le-au utilizat în operele lor, fie pentru a face diverse analogii, sau pentru a
explica unele versete scripturistice dificile (cum sunt cele din referatul
creaţiei din Geneză, care au fost explicate de Sfântul Vasile cel Mare în
propriul Hexameron într-o modalitate care îngloba cele mai actuale
informaţii ştiinţifice şi filozofice din perioada în care a trăit), dar aceste
acţiuni nu au condus la înveşnicirea unor aspecte ştiinţifice
schimbătoare.
Şi totuşi, există un scolasticism răsăritean?
Din punct de vedere teologic, această întrebare nu prea îşi are
rostul, deoarece, chiar şi în cazul unui răspuns pozitiv, acest eventual curent
scolastic nu a avut nici pe departe influenţa pe care a avut-o în Apus. Însă
trebuie să afirmăm că cercetarea şi predarea teologică ortodoxă au avut
parte de momente în care raţionalismul a pus stăpânire asupra lor şi în Răsărit.
Ortodoxia nu a avut un Toma dâAquino, dar au existat suficienţi oameni care au
apreciat modul său de analiză teologică (să privim spre exemplu numai
intelectualii bizantini din secolul al XIV-lea, care îl apreciau profund, cum ar
fi spre exemplu fraţii Kydones). Însă această manieră scolastică de a efectua o
teologie strict raţională a fost demontată adesea de argumente puternice ale
Sfinţilor Părinţi (a se vedea disputele dintre Simeon Noul Teolog şi Ştefan de
Nicomidia sau discuţiile dintre Grigorie Palama şi N. Gregoras). Ortodoxia s-a
păstrat departe de un sistem scolastic, dar a fost nevoită să adopte
modul de gândire scolastic pentru câteva secole, când singurele surse de gândire
veneau exclusiv din Apus. Cu toate acestea, sistemul scolastic nu a
apărut în Ortodoxie nici în aceste condiţii, dar, din nefericire, gândirea de
tip scolastic s-a păstrat şi încă mai este promovată de unii teologi convinşi că
lumina vine doar de la Apus (nu de la Răsărit, cum spune expresia latină "ex
Oriente lux"). De fapt, dacă Ortodoxia are nevoie să renunţe la ceva, atunci
singurul aspect de care ea trebuie să se ferească pe viitor este gândirea
scolastică. Sistemul nu a existat niciodată...
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial