Asceza monahilor şi a mirenilor are drept scop curăţirea
minţii şi unirea cu Dumnezeu, prin harul Său. Teologia ortodoxă dă mărturie prin
experienţă despre această unire, care, în cazul celor înaintaţi duhovniceşte,
devine teologie apofatică, imposibil de cuprins în cadrele raţiunii lumii
căzute.
Textul "Triadelor" alcătuite de Sfântul Grigorie Palama în
apărarea isihaştilor contra atacurilor defăimătoare ale lui Varlaam şi Achindin
conţin, pe lângă demonstraţii bine alcătuite ale fundamentelor practicilor
isihaste, elemente de teologie poetică de o deosebită frumuseţe.
Mire al firii omeneşti aflate pe drumul
îndumnezeirii
Gustarea harului lui Dumnezeu, comuniunea reală şi plină de
elemente concrete dintre creatură şi Creator nu sunt doar elemente ale unei
teologii teoretice, ci reprezintă ecouri ale unei experienţe greu de rezumat în
cuvinte. Om şi Dumnezeu se întâlnesc într-o tensiune existenţială, la capătul
unui urcuş ascetic de despătimire, şi această întâlnire capătă proporţiile unei
poveşti de dragoste, sau mai degrabă de îndrăgostire neîncetată. Cel puţin aşa
reiese din cuvintele Sfântului Grigorie Palama: omul este Mireasa, care intrată
în bucuria Domnului său devine trup al Mirelui, într-o nuntă care are ca miză
veşnicia. ""Iată, cât eşti de frumoasă, - le spune celor ce se unesc cu El -, tu
ceea ce-mi eşti aproape. Ochii tăi sunt (ca doi) porumbei". La fel şi ei, cei ce
s-au străduit prin despătimire să se unească cu El, când simt frumuseţea Mirelui
celui inteligibil, îi aduc în acelaşi fel laudă îmbelşugată. Cei iniţiaţi ştiu
cine este acest porumbel pe care Mireasa îl are în ochi, când priveşte pentru
prima dată, clar, frumuseţea lui Dumnezeu, Mirele său, şi când ea descrie
amănunţit această frumuseţe şi demnitate celor care sunt acolo pentru a o
asculta cu credinţă". "Porumbelul", devenit parte integrantă a fiinţei celui
care se uneşte cu harul, "porumbel" care nu e nimic altceva decât harul veşnic
al prezenţei reale a lui Dumnezeu, şi care ne duce cu gândul la Epifania de la
Iordan, accentuează caracterul apofatic şi marcant nupţial al descrierii
palamite. Cu rădăcini în teologia lui Origen, simbolul porumbelului şi
paralelismul ochii Miresei - harul semnificat prin imaginea porumbelului,
preluat din Cântarea Cântărilor, devine în teologia palamită un
descriptiv apofatic al experienţei isihaste: "Căci după cum strălucirea care e
în ochi, unită cu strălucirile soarelui, devine lumină întru totul, şi astfel
vede cele sensibile, în acelaşi fel şi mintea, devenind "un duh cu Domnul", vede
în mod lămurit cele duhovniceşti".
Omul se uneşte cu Dumnezeu, iar această unire nu este
unilaterală. Omul simte "frumuseţea Mirelui său", se lasă ademenit de această
logodnă care va deveni Nuntă în veşnicie, şi îşi transformă înşişi ochii în har,
în "porumbei inteligibili": "Aceştia dobândesc ochi duhovniceşti şi "au mintea
lui Hristos". Pot astfel să vadă pe Cel Nevăzut şi să gândească pe Cel mai
presus de minte. Căci nu este invizibil pentru El însuşi, ci pentru cei ce
gândesc şi văd cu raţionamente şi ochi zidiţi şi naturali. Însă celor cărora
Dumnezeu S-a "potrivit" ca un organ sau membru care îi conduce, cum nu le va
comunica într-un chip lămurit, prin El Însuşi, contemplaţia harului său?"
Împreună-trăitor cu omul
Dumnezeu, prin harul Său, devine atât de intim unit cu omul,
încât Sfântul Grigorie Palama Îl consideră chiar organ conducător al fiinţei.
Ochii duhovniceşti, dar inegalabili şi de nedobândit fără vrerea lui Dumnezeu,
devin stăpânii absoluţi şi de netăgăduit, mult doriţi şi căutaţi. Spune Sfântul
Grigorie Palama: "Însă dacă cineva va respinge duhul lumii, pe care părinţii îl
numesc "întuneric inteligibil care va învălui şi ataca inimile cele necurăţite",
dacă va respinge aceasta şi se va curăţi de toată voinţa proprie şi îşi va
curăţi voinţa proprie, şi se va depărta de toată tradiţia omenească care ar da
naştere chiar şi unei mici întârzieri în zelul împlinirii datoriei, chiar dacă
această tradiţie ar părea bună, după cum spune marele Vasile, şi dacă va reuni
puterile sufletului cum trebuie, şi va aşeza întru trezvie ochiul raţiunii, iar
apoi va trăi în cugetele minţii cele potrivite firii şi plăcute lui Dumnezeu, şi
dacă pe de altă parte se va depăşi pe sine însuşi şi va primi în el "Duhul care
vine de la Dumnezeu" şi "care cunoaşte cele ale lui Dumnezeu după cum duhul
omului cunoaşte cele din om", şi dacă primeşte acestea prin Duhul, după cum
predică marele Pavel, "ca să cunoască cele dăruite lui în chip tainic de
Dumnezeu", şi "pe care ochiul nu le-a văzut şi urechea nu le-a auzit şi la inima
omului nu s-au suit", cum nu va vedea unul ca acesta lumina cea nevăzută? Cum nu
va rămâne iarăşi lumina nevăzută, neauzită şi mai presus de minte, chiar dacă
este văzută? Căci cei ce privesc văd ceea ce ochiul nu a văzut şi urechea nu a
auzit şi la inima omului nu s-a suit".
Singura cale, limitată, de descriere a experienţei
isihaste
Jocul vizibil-invizibil, înţeles-neînţeles este abordabil doar
în cheie apofatic-isihastă. Teoretic, dificultatea aparentă impusă de cadrele
matematic-logice ale raţiunii este greu de depăşit. Practic, omul înaintat şi
dăruit cu aripile isihiei purtătoare către har, aripi dăruite de harul însuşi,
începe să înţeleagă ceea ce în sine nu e un simplu ne-înţeles, ci
Supra-Înţelesul prin excelenţă. Nevăzutul rămâne nevăzut, descoperindu-Se însă
în vedere mai presus de vedere, în vedere duhovnicească, plină de realitatea
experienţei. Experienţa se dezvoltă supranatural, neafectând însă cu nimic
naturalul, ci potenţându-l şi dându-i caracteristici greu de imaginat fără
apelul la jocul de antinomii amintit mai sus: "Dar şi acum, Stăpânul rămâne
nevăzut, într-un chip cu totul superior decât cel pe care-l consideră prin
raţionamentele cele atât de pământeşti cei care se apucă să-i contrazică pe
oamenii duhovniceşti. Căci nimeni nu a văzut vreodată totalitatea frumuseţii
aceleia; de aceea şi spune Grigorie al Nyssei: "nici un ochi nu L-a văzut, deşi
Îl privesc fără încetare". Căci nu vede totalitatea frumuseţii aceleia, aşa cum
este ea, ci vede atât cât s-a făcut pe sine capabil să primească puterea
Dumnezeiescului Duh. Dar alături de această "mai presus de înţelegere", există
şi ceva mai desăvârşit dumnezeiesc şi extraordinar: dacă au o înţelegere,
această înţelegere e mai presus de înţelegere".
Toate acestea însă sunt roadele unui drum, sintetizat atât de
bine de Sfântul Grigorie Palama în Triade: "Dumnezeu Se descoperă numai celor ce
caută opinia cea adevărată. Noi însă credem că opinia cea adevărată nu este
cunoaşterea pe care o aflăm prin cuvinte şi silogisme, ci cea care se arată din
fapte şi din viaţă; aceasta singură nu este numai adevărată ci şi sigură şi de
nezdruncinat. Căci se spune: "oricărui cuvânt îi poate sta împotrivă un alt
cuvânt", însă cine poate contesta cele ce ţin de viaţă? Credem că nimeni nu va
putea să se cunoască pe sine prin metodele distincţiilor, silogismelor şi
analizelor dacă nu îşi va face propria minte liberă de mândrie şi rău printr-o
pocăinţă dură şi o asceză susţinută. Căci cel care nu va fi pregătit astfel
mintea sa, prin aceste mijloace, nu îşi va cunoaşte nici sărăcia în domeniul
cunoaşterii; această cunoaştere a sărăciei este un bun început în cunoaşterea de
sine".
Autor: Pr. R. Coresciuc
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial