Începând cu secolele primare ale Bisericii, putem distinge
trei surse prin care creştinii au fost iniţiaţi în rugăciune: monahismul,
teologia şi Sfânta Liturghie. E adevărat, orice ucenicie creştină pentru
dobândirea vieţii în duh presupune inevitabil o tradiţie ascetică, o tradiţie
mistică şi o manifestare orantă, doxologică a vieţii ecleziale. Rugăciunea
rămâne condiţia indispensabilă pentru existenţa unei trăiri autentic
creştine.
Spre sfârşitul secolului al IV-lea, un tânăr monah de origine
romană (Scythia Minor), pe numele lui Ioan Cassian, pleca împreună cu prietenul
său, Gherman, să adune învăţături duhovniceşti de la călugării din pustiul
Egiptului.
Cei doi pelerini l-au întrebat pe avva Isaac despre rugăciune.
El a mărturisit că nu avea inima îndeajuns de curată încât să poată discerne
întreaga diversitate şi varietate a formelor rugăciunii care se pot naşte în
sufletul unui om, căci spunea el: "Numărul lor este la fel de mare pe cât de
diferite sunt stările şi dispoziţiile care se întâlnesc într-un suflet sau mai
degrabă în toate sufletele făpturilor cuvântătoare".
Aceasta înseamnă că fiecare mişcare a sufletului, fiecare gând,
suspin sau lacrimă, poate, în orice clipă, să devină o rugăciune din momentul în
care sufletul, în mişcarea sa, tinde către Dumnezeu.
Ceea ce caracterizează Răsăritul este faptul că fiecare din
cele trei surse - monahismul, teologia şi Liturghia - şi-a păstrat o relativă
unitate internă. Astfel, monahismul, oricât de variat în formele lui, nu a
cunoscut explozia diversităţii mişcărilor sau ordinelor călugăreşti apărute în
Apus. Iar aceasta ţine, fără îndoială, de faptul că paternitatea spirituală a
jucat în Ortodoxie un rol central şi că transmiterea ei este, înainte de orice,
o chestiune legată de persoană mai mult decât de şcoală sau doctrină.
În acelaşi mod, tradiţia teologică rămâne unitară printr-un
puternic curent mistic. Mai mult decât o disciplină universitară, ea reprezintă,
înainte de toate, accesul la taină pe calea Întrupării Cuvântului.
Cât priveşte tradiţia liturgică, ea păstrează în fiecare din
Bisericile locale din Răsărit o coerenţă neatinsă de uzura timpului.
Liturghia nu s-a descompus prin reforme succesive, ci s-a
îmbogăţit prin aportul timpului cu diferite straturi, la fel cum cărţile care
compun Biblia formează simfonia Scripturilor.
Dacă ar trebui să caracterizăm maniera în care cele trei surse
de iniţiere în rugăciune întreţin unitatea, s-ar cuveni să ni le reprezentăm
într-o dispoziţie concentrică.
În centrul matricei spirituale ar figura tradiţia ascetică,
punct de plecare şi în acelaşi timp ţintă de atins a idealului rugăciunii
creştine.
Apoi, într-o primă extensie, corpusul învăţăturilor care
alcătuiesc tradiţia teologico-mistică a Răsăritului creştin ar putea fi văzut ca
un ansamblu înglobând această primă sferă a tradiţiei ascetice, ca o dimensiune
verificată a cunoştinţei care se alimentează din asceză pentru a radia, în
afară, lumina tainei.
A treia sferă, cea mai exterioară, dacă se poate spune aşa, dar
cea mai bogată din ansamblul experienţelor duhovniceşti specifice Orientului
creştin, corespunde aici vieţii liturgice, cu precizarea că posibilitatea
exteriorizării liturgicului în raport cu celelalte două sfere simbolizează mai
degrabă întregul impact cosmic ce caracterizează puterea tainei a cărei
purtătoare este tradiţia.
Scriptura, sursa inspiraţiei pentru rugăciune
În fond, termenul de mister sau taină ar putea fi
înţeles ca numitor comun al celor trei locuri de iniţiere în rugăciune. Taina
(mystèrion) este, pe de o parte, principiul şi împlinirea integrală a
iconomiei Revelaţiei Divine şi, pe de altă parte, modul prin care omul este
invitat să participe la această iconomie, să ia loc în aceasta şi să joace un
rol activ acolo.
În mod sigur, termenul mystèrion descoperă legătura de
inspiraţie care există între Sfintele Scripturi şi rugăciune. El permite
înţelegerea raţiunii pentru care această rugăciune, oricât de personală şi de
intimă ar fi ea, este indisolubil legată de viaţa sacramentală şi niciodată
separată de destinul omenirii, cu necesitate, niciodată detaşată de poporul
credincioşilor care se roagă.
Creştinul găseşte în Scripturi locul inspiraţiei pentru
rugăciunea lui, nu doar limbajul ei, ci motivul, cauza, dar şi finalitatea
ultimă a rugăciunii.
Pentru creştin, Hristos nu reprezintă pur şi simplu un maestru
al rugăciunii, un model al rugătorului desăvârşit, ci El este "întruparea"
acestei rugăciuni. Nu ne rugăm doar ca Hristos, ci în Hristos, în şi prin Duhul
Sfânt pe care Îl transmite Hristos, dar şi în şi prin Trupul pe care îl
constituie comuniunea oamenilor cu acest Duh, Biserica.
Hristos ne transmite rugăciunea prin întreaga Scriptură, prin
psalmi, prooroci, apostoli sau lumea îngerilor.
Hristos este această transmitere vie a rugăciunii în măsura în
care El subsumează toate aceste rugăciuni, le întrupează şi le descoperă sensul
ultim.
Iată pentru ce tradiţia rostirii rugăciunii Tatăl
nostru, care se numeşte Rugăciunea Domnească, este un element fundamental în
iniţierea creştină, căci ea reprezintă legătura sacră care uneşte toţi botezaţii
în participarea la lucrarea divină a actualizării şi descoperirii tainelor
dumnezeieşti de oameni.
Orice iniţiere în rugăciune, sau mai mult încă, desăvârşirea în
rugăciune, comportă inevitabil o dimensiune ascetică. Asceza dă mijloacele
pentru atingerea scopului, a ţintei propuse. Sensul primar al cuvântului este
acela de exerciţiu sau antrenament. Finalitatea vieţii duhovniceşti este
capacitatea de a trăi în conştiinţă şi în toate dimensiunile fiinţei
posibilitatea unirii şi comuniunii care vine de la Dumnezeul-Treime, descoperit
în Hristos, posibilitate actualizată şi consumată în focul eliberator şi
îndumnezeitor al iubirii.
Chemarea Duhului îşi găseşte împlinirea în intensitatea vieţii
legate de schimbarea şi relaţia între planul uman şi planul divin, este "viaţa
în Dumnezeu", viaţă de unire şi comuniune care inundă grădina inimii şi se
întinde, asemenea celor patru fluvii din paradis, în tot universul, viaţă a
cărei condiţie esenţială este rugăciunea.
Maica lacrimilor şi securea împotriva deznădejdii
Caracterul anglobant, propedeutic şi eshatologic al rugăciunii
transpare în mod explicit în definiţia pe care o dă Sfântul Ioan Scărarul în
capitolul 28 din lucrarea sa Scara: "Rugăciunea este, după însuşirea ei,
însoţirea şi unirea omului cu Dumnezeu, iar după lucrare, susţinătoarea lumii,
împăcarea cu Dumnezeu, maica lacrimilor şi fiica lor, ispăşirea păcatelor, pod
de trecere peste ispite, peretele din mijloc în faţa necazurilor, zdrobirea
războaielor, lucrarea îngerilor, hrana tuturor fiinţelor netrupeşti, veselia ce
va să fie, lucrarea neîncetată, izvorul virtuţilor, pricinuitoarea harismelor,
sporirea nevăzută, hrana sufletului, luminarea minţii, securea deznădejdii,
dovedirea nădejdii, risipirea tristeţii…". Rugăciunea însoţeşte întreg
itinerarul vieţii duhovniceşti a omului, de la convertirea sa, transformarea sa,
până la deplina dezvoltare a potenţialităţii divine, potenţialitate care este
legată de acel capax infiniti, propriu omului şi care se manifestă prin
ceea ce Sfinţii Părinţi numesc virtute.
Acelaşi Ioan Scărarul într-un alt capitol al Scării
compară acest itinerar cu traversarea unei mări care nu este scutită de
primejdii: "Cumplită mare străbatem…, plină de multe furtuni şi de vârtejuri
ameţitoare, de stânci ascunse, de naufragii, de piraţi, de balauri, de valuri.
Prin stâncile sufletului să înţelegem mânia sălbatică şi năprasnică, prin vârtej
ameţitor, deznădejdea ce învăluie mintea şi se opinteşte să o prăvălească în
fundul descurajării, prin stânca ascunsă, neştiinţa care ţine răul ca bine,
balaurul este trupul acesta mic şi sălbatic, piraţii sunt slujitorii
atotcumpliţi ai slavei deşarte care răpesc încărcătura corabiei noastre şi
osteneala virtuţilor noastre, valul este pântecele umflat şi greu care ne predă
balaurului prin propria pornire, iar hăul este mândria azvârlită din cer, care
ne ridică până la cer şi ne aruncă până în prăpastia cea fără de fund (în abis)"
(Scara, cuvântul XXVI, 13).
Oricine caută să persevereze în rugăciune va întâlni în urcuşul
său aceleaşi dificultăţi pe care le află şi sămânţa despre care se vorbeşte în
Parabola semănătorului.
O lungă şi asiduă lucrare este necesară pentru a oferi
rugăciunii pământul cel bun al inimii în care sămânţa să poată răsări şi rodi
însutit. E nevoie ca rugătorul să se înarmeze cu curaj şi fermitate, să se apere
împotriva atacurilor din afară şi dinăuntru, să-şi menţină speranţa; el trebuie
de asemenea să cultive simplitatea, smerenia, modalitatea de a-şi săvârşi
nevoinţa cu înţelepciune şi discernământ, blândeţe şi inteligenţă.
Toate acestea reprezintă paza inimii. Dacă paza
inimii contribuie la desăvârşirea rugăciunii, inima însăşi nu poate fi
păzită fără o stăruitoare rugăciune.
(Traducere şi adaptare de Augustin Păunoiu din La prière:
à l'école de l'Orient chrétien, Maxime Gimenez, Irénikon, nr. 4,
2005)
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial