Scrierile Sfinţilor Părinţi au reprezentat întotdeauna o sursă teologică
importantă a Bisericii, alături de textele liturgice şi Sfânta Scriptură.
Perioada modernă, însă, a condus la descoperirea dureroasă că Părinţii, atât de
lăudaţi din punct de vedere oficial, erau utilizaţi într-un mod limitat din
punctul de vedere al noilor sinteze teologice. S-a identificat astfel nevoia de
reîntoarcere la izvoare, de revenire la Tradiţia gândirii veşnic vii a
Bisericii.
Cu toate acestea, astăzi, în debutul secolului al XXI-lea,
constatăm că există o serie de întrebări noi care atacă fundamentul conceptului
de "sinteză neo-patristică".
Sinteza neo-patristică: un concept fericit din punct de
vedere terminologic?
Părintele Georges Florovsky este creditat cu crearea
conceptului de "sinteză neo-patristică". Cu toate că Florovsky nu a fost la bază
un patrolog şi nici nu intenţiona în tinereţea sa să predea patrologia (mai
multe detalii în biografia sa monumentală semnată de Andrew Blane, ed., "Georges
Florovsky. Russian Intellectual and Orthodox Churchman", SVS Press, Crestwood,
1993, pp. 11-219), el a reuşit, în cele din urmă, să reprezinte un profesor
excepţional şi un cercetător de renume în acest domeniu. Conceptul de sinteză
neo-patristică însă nu a fost dezvoltat pe larg în cadrul cercetărilor sale aşa
cum putem afla din studiul fundamental al lui George H. Williams, "The
Neo-Patristic Synthesis of Georges Florovsky", în: Andrew Blane, op.cit., pp.
287-340. Alegerea termenilor acestei expresii pare extrem de modernă, plauzibilă
din anumite puncte de vedere şi înnoitoare, iar felul cum Florovsky o interpreta
era unul cât se poate de ortodox. Practic, sinteza neo-patristică reprezenta o
utilizare în perioada modernă a scrierilor Sfinţilor Părinţi, o întoarcere la
izvoarele vii ale operei lor. Din păcate, însă, cam aici se opreşte partea
pozitivă a expresiei. Când auzim termenul de sinteză, de regulă ne gândim
la un întreg creat din alte întreguri, dar care lasă la o parte ceva din fiecare
element care a fost utilizat în compunerea sa. Desigur, operele Sfinţilor
Părinţi pe care le avem nu sunt nici întru totul corecte (în sensul că nu toate
afirmaţiile cuprinse în ele sunt adevărate stricto sensu, cel puţin din
punctul de vedere al viziunii ştiinţifice sau filozofice, deşi există şi cazuri
clare în care întâlnim erori teologice datorate fără îndoială slăbiciunii
umane), nici întru totul aplicabile (nu mai putem considera astăzi spre exemplu
că pământul este plat ca o farfurie, numai din cauză că o autoritate patristică
precum Efrem Sirul sau Vasile cel Mare afirmă acest lucru). Avem nevoie, aşadar,
de o sinteză. Ce ne aduce această sinteză şi de ce este ea utilă? În
primul rând ne focusează asupra subiectelor patristice importante pentru zilele
noastre, iar în al doilea rând ne dezvoltă o gândire critică (vom reveni asupra
necesităţii acestui element într-o altă secţiune). Însă există pericolul ca
această sinteză să devină supraevaluată din anumite puncte de vedere, cum
ar fi subiectivitatea cercetătorului în detrimentul Tradiţiei bisericeşti, iar
criteriile ei rămân încă dificil de enunţat (ce subiecte patristice sunt mai de
importanţă sau de actualitate astăzi şi cum putem să argumentăm alegerile
noastre din punct de vedere bisericesc?).
(Neo) - patristic?
Cea de-a doua parte a expresiei este cu atât mai dificil de
explicat din punct de vedere teologic fără a cădea în câteva extreme
periculoase. Neo-patristică nu sună deloc extraordinar. Pare a aduce dintr-un
anumit punct de vedere cu mult titrata expresie occidentală modernă de societate
post-creştină (aici originalitatea a luat-o puţin razna!). De altfel,
unul dintre cele mai ciudate concepte teologice vorbeşte despre o perioadă
post-patristică. Din punctul de vedere al acestui sistem scolastic de
gândire depăşit, perioada Sfinţilor Părinţi s-a încheiat încă din secolul al
VIII-lea. Probabil că Sfinţii Grigorie Palama, Simeon Noul Teolog sau Grigorie
Sinaitul sunt undeva într-o zonă neştiută teologic, de vreme ce pentru ei nu s-a
mai găsit loc în "era" patristică. Cât despre Sfântul Siluan Athonitul, el nici
măcar nu mai poate emite vreo pretenţie în această direcţie, nemaifiind locuri
disponibile acum nici în perioada post-patristică. Ideea de
neo-patristic(ă) cuprinde în sine un pericol, pe care Florovsky îl ştia
fără îndoială, dar care spera să fie evitat de cercetătorii de după el. Din
păcate, acest lucru nu s-a întâmplat, discernământul teologic aflându-se la cote
minime în ultima perioadă de timp. Conceptul de sinteză neo-patristică a ajuns
să desemneze practic o trecere dincolo de Sfinţii Părinţi, o dorinţă de a merge
mai departe cu sau fără ajutorul lor. Într-un anumit sens, unii teologi
au ajuns să afirme chiar că trebuie să ne eliberăm de modul patristic de
gândire, care poartă în sine diverse influenţe nebenefice, pentru a păstra o
gândire obiectivă. Însă modul de gândire al Bisericii este unul
existenţial nu obiectiv. Biserica are de-a face cu persoane, nu cu
obiecte, cu acţiuni care conduc la mântuire, nu cu situaţii obiective.
Biserica nu este o instituţie, aşa cum o înţeleg unii teologi occidentali, ci un
trup viu pentru că are un Cap viu, nu un şef sau preşedinte. Dacă Florovsky a
intenţionat într-adevăr ca sinteza neo-patristică să însemne ceva benefic, el nu
avea cum să afirme că neo-patristic şi post-patristic înseamnă unul şi acelaşi
lucru. Acel prefix de neo desemna, în gândirea sa, contribuţia actuală pe
care noi trebuie să o aducem imensului tezaur patristic al Bisericii şi
nicidecum o respingere a figurilor Părinţilor pentru a pune în loc portretele
noastre joviale.
Viitorul teologiei patristice
În prezent, problemele principale cu care se confruntă teologia
ortodoxă sunt alcătuite din tradiţionalismul obscurantist şi înnoirile lipsite
de fundamente din punctul de vedere al Tradiţiei Bisericii. Florovsky a făcut un
pas enorm prin crearea curentului de sinteză neo-patristică. În acest curent şi
în ramurile sale adiacente (sinteza neo-liturgică a lui Schmemann, sau cea
canonică "modernă" a lui Afanasiev) s-au integrat nenumăraţi teologi ortodocşi
de renume, care au reuşit să păstreze echilibrul între răspunsurile tradiţionale
ale Bisericii şi problemele moderne cu care ne confruntăm în această lume
"post-creştină" (un termen derizoriu, pentru că nu ştim de fapt ce va reprezenta
în realitate în afară de o critică lipsită de orice direcţie sau
obiectivitate a creştinismului şi o dorinţă de a inventa o societate
desfigurată, care a pierdut orice urmă din moştenirea sa creştină). Din păcate,
sunt tot mai mulţi teologi care consideră că Sfinţii Părinţi au fost mari
"creatori" sau mari "artişti", pe care noi trebuie să îi imităm. Desigur,
Sfinţii Părinţi nu şi-ar fi dorit să fim nişte creştini simpli din toate
punctele de vedere, care nu sunt capabili să aibă o gândire critică (a se
înţelege o gândire plină de discernământ, nu una care critică orbeşte fără a
înţelege nimic) şi care acceptă ca reguli de viaţă anumite sfaturi care nu mai
au aplicabilitate practică. Însă cum putem dobândi acest discernământ în
condiţiile în care, în zilele noastre, ne aflăm la mijloc între tradiţionalişti
care nu afirmă nimic altceva decât citate, citate şi iar citate şi, pe de altă
parte, teologi "creativi", plini de savoare "artistică", pregătiţi să facă tot
timpul paradă de bogăţia Ortodoxiei, pe care o trădează prin modul lor de
gândire total anti-
patristic? Credem că Sfinţii Părinţi nu au uitat niciodată două
lucruri: să se roage şi să se sfătuiască cu alte persoane despre care ştiau că
sunt mult mai înaintate decât ei din punct de vedere duhovnicesc. Până acum nu
am auzit prea multe elogii adresate rugăciunii sau sfătuirii duhovniceşti
printre teologii creativi, pe când cei tradiţionalişti au uitat că şi aceste
aspecte au limitele lor şi că este bine să nu uiţi că discernământul este mai
important decât orice virtute...
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial