Mii de cetăţeni nemulţumiţi s-au adunat în piaţa publică
pentru a-şi susţine prin puterea glasului şi însemnările de pe pancarte
idealurile sociale şi politice. Cetăţenii revoltaţi vor să cucerească ceva ce
este deja al lor: piaţa liberă. Fiindcă este liberă, piaţa ne este deschisă nouă
tuturor. Ne putem face deci auziţi pe măsură ce suntem mai persuasivi. Dar
cum?
Căutând rădăcinile pieţei libere ajungem în Grecia antică.
Sigur că agora în care însuşi Sfântul Apostol Pavel a predicat era o piaţă
liberă şi democratică. Apostolul neamurilor s-a putut exprima liber, iar
filosofii atenieni l-au ignorat beneficiind de aceeaşi libertate. Prin urmare,
piaţa liberă grecească era un loc cu adevărat liber nu doar sub aspectul
schimburilor de idei care ridicase retorica la rangul de virtute individuală şi
personală. Însăşi democraţia ateniană era bazată pe ridicarea liberă a mâinilor
în scopul rezolvării diverselor probleme politice (alegeri, plebiscite, război
etc.). Sub aspect economic, cetăţenii antici nu erau îngrădiţi în comerţul
intern decât de regulile cererii şi ofertei. Ceva semnificativ s-a schimbat însă
faţă de perioada Antichităţii: reprezentarea. În modernitate şi mai ales în cea
târzie nu mai suntem liberi nici politic, nici economic şi nici social decât
prin reprezentare.
Politica
Dacă în cazul democraţiei antice greceşti în comunitatea celor
cu aceeaşi identitate (ekklesia), adică cetăţenii, se vota prin ridicarea mâinii
în piaţa publică, în democraţiile moderne piaţa liberă este localizată în primul
rând în Parlament. Parlamentarul este reprezentantul naţiunii întregi, deşi el
este trimis acolo doar de cetăţenii care l-au votat în circumscripţia sa.
Regimul politic pe care România, ca şi celelalte state europene, îl asumă, anume
democraţia, funcţionează pe acest principiu al reprezentării politice. Prin
urmare, vocea cetăţeanului este decisivă în arena politică doar la începutul
ciclurilor electorale. În rest, tăcerea votului poate refula doar prin
asociaţiile cetăţeneşti. Fie că vorbim de partide, sindicate, patronate,
asociaţii civile sau chiar sportive, cetăţeanul modern supus disciplinei
democratice pare mut în sine, dar are o voce puternică doar prin intermediul
asocierii libere. Este, în fond, tot o reprezentare politică din moment ce toate
aceste forme de asociere ca şi marile corpuri sociale, cum este şi cazul
Bisericilor, universităţilor sau familiilor, sunt conform teoriei democratice
"grupuri de interes(e)". Biserica este chiar cel mai stabil grup de interes din
moment ce interesul ei unic şi neschimbabil rămâne pentru totdeauna Împărăţia
cerurilor.
Economia
Piaţa liberă economică modernă este şi ea supusă aceluiaşi
ethos al reprezentării. Dacă în Antichitate şi chiar până în zorii modernităţii
oamenii îşi prezentau liber produsele şi se ghidau doar după cerere şi ofertă,
astăzi arhitectura economică şi financiară arată mult mai complex. Actorii
economici individuali sunt în mod cert mult mai puţini în calitatea lor de
subiecte. Altfel spus, cei care beneficiază cu adevărat de libertatea pieţei
sunt doar unii dintre patroni. O critică a post- sau neocapitalismului actual
ne-ar arăta că numărul acestora este probabil de ordinul câtorva zeci pentru
fiecare ţară în parte. Cu toate acestea, cetăţenii obişnuiţi sunt şi ei actori
economici, fie doar din ipostaza de consumator, dacă nu şi din cea de salariat.
Micul antreprenor, consumatorul, salariatul şi ceilalţi care nu au forţa
economică a marilor corporaţii internaţionale pot aduce schimbări felului în
care arată piaţa liberă comercială doar prin intermediul asociaţiilor din care
fac parte. Este tot o formă de reprezentare, fie că o numim identitară sau
asociativă.
Locul fizic
Nu doar piaţa liberă a forţelor care îşi propun exercitarea
puterii politice sau piaţa liberă economică ne invită să le cucerim prin
reprezentare. Înseşi pieţele libere ca locuri fizice ne sunt accesibile doar
dacă ne ghidăm după legi, regulamente şi proceduri. Faptul că nu putem merge ca
pietoni pe carosabil şi că trebuie să ne limităm la trotuar susţine acest lucru.
Prin urmare, deşi ne place să credem că democraţia este un
izvor nesecat de libertate individuală, pare totuşi oportun să adăugăm şi micul
bemol al reprezentării. Aşadar, cum putem noi, cetăţenii liberi, să ocupăm piaţa
liberă şi să ne facem auziţi şi ascultaţi? Cum putem noi răsturna reprezentarea
politică defavorabilă care ne face muţi electoral în reprezentarea intereselor
noastre? Doar prin actul de smerenie al unei continue (re)întoarceri în
comunităţile noastre. Rugându-ne mai mult în biserică, studiind mai mult în
universităţi, iubindu-ne mai mult familiile, dovedind mai mult altruism în
ajutorarea aproapelui, lucrând mai serios, respectând cu rigoare legile şi
procedurile, adică respectând mai mult structurile, instituţiile şi identităţile
care ne reprezintă. Doar astfel piaţa publică se va igieniza de impurităţile
violenţei şi se va putea reorienta către dezbaterea riguroasă asupra binelui
comun.
Aşa cum Mântuitorul Hristos S-a smerit pe Sine şi ne-a
reprezentat pe Cruce, iar oamenii sunt chemaţi să se smerească pe ei înşişi
întocmai Mântuitorului pentru a ne mântui, de ce n-am putea urma aceeaşi cale şi
în plan social? Democraţia din piaţa liberă de astăzi se cere aşadar temperată
şi reconstruită cu maximă migală şi atenţie nu doar la ceea ce ne reprezintă, ci
şi la ceea ce noi înşine reprezentăm.
Autor: C. Raiu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial