de Pietro Barbini
ROMA, luni, 23 ianuarie 2012 (ZENIT.org) – În ziua de 23 ianuarie 1961, în timpul
pontificatului fericitului Papă Ioan al XXIII-lea, Sf. Scaun a instituit
sărbătoarea cununiei dintre Sf. Fecioară Maria și Sf. Iosif. O ocazie, aceasta,
pentru toți soții, pentru a-și reînnoi promisiunile de la căsătorie, și o
ocazie pentru a aminti importanța căsătoriei creștine, unică în felul ei.
Dacă ne gândim la situația societății de
la începutul creștinismului, poziția Bisericii a fost foarte inovativă,
emancipată și în contra-tendință în privința căsătoriei. Biserica susținea că
acest sacrament trebuia să fie rodul unei alegeri libere și, deci, putea să se
încheie numai și exclusiv înaintea consensului ambilor miri. Libertatea de
alegere din partea femeii pare astăzi scontată, dar în trecut, și în special
înainte de creștinism, femeia era considerată inferioară bărbatului și tratată
asemenea unei sclave și obiect de plăcere.
Francesco Agnoli, într-o interesantă
publicație din anul 2010, Investigație
asupra creștinismului, analizează istoria creștinilor și a Bisericii,
punând în evidență contribuția adusă de aceasta din urmă la dezvoltarea și
evoluția civilizației occidentale. În capitolul al III-lea intitulat Creștinismul și femeile, Agnoli descrie
minuțios, cu ajutorul unei analize aproape unice, cum, grație Bisericii
Catolice, femeia este astăzi liberă de multe interdicții și impoziții, ca cea,
de exemplu, de a nu putea alege în mod liber cu cine să se căsătorească; în
antichitate, de exemplu, era tatăl cel care decidea pe cine trebuia să ia în
căsătorie fiica lui (lucru care se mai întâmplă în țări necatolice, ca de
exemplu în India).
Biserica, ținând cont de învățătura lui
Cristos, a promovat cu mult curaj și fermitate o imagine de femeie diferită
față de gândirea curentă, după care bărbatul și femeia nu trebuiesc distincte
unul de celălalt, pentru că sunt unul partea celuilalt, ambii sunt „ființe vii”
și, deci, având aceleași drepturi. În acest sens, istoricul Jacques Le Goff ne amintește că la al IV-lea Conciliu din
Lateran (1215), Biserica formalizat definitiv căsătoria, declarând că acest act
„nu se poate încheia decât numai cu deplinul acord dintre cei doi implicați”.
O impoziție foarte mare față de epocă.
Căsătoria devine astfel imposibilă fără consensul mutual, iar pentru ca aceasta
să se realizeze, Biserica va face tot ce-i va sta în putință, ca de exemplu,
instituind așa numitele „vestiri”, „prezența nașilor”, „pregătirea la
căsătorie”, folosite de autoritatea bisericească pentru a verifica
autenticitatea cererii în căsătorie din partea viitorilor soți și, în sfârșit,
consensul definitiv. Toate acestea sunt încă în uz.
Putem, de aceea, să înțelegem bine acum
importanța și unicitatea căsătoriei crștine, nu numai din punct de vedere
religios, ci și istoric și social. Iată de ce sărbătoarea cununiei din Fecioara
Maria și Sf. Iosif asumă o valență fundamentală pentru creștini. Caracterul virginal,
apoi, dă mărturie despre perfecta comuniune în duh dintre cei doi soți, în
ciuda absenței actului sexual. Prin aceasta înțelegem cum căsătoria creștină nu
se reduce la actul fizic dintre bărbat și femeie, chiar dacă este un act
necesar și un moment frumos de comuniune în sânul cuplului, dar că adevărata
uniune trece numai și numai prin Isus Cristos; într-adevăr, numai cu Cristos,
este posibil să se primească pe deplin cealaltă persoană, să se dăruiască în
deplină libertate și, deci, să se iubească. „Nici un cuplu nu este chemat la
viața de familie exclusiv pentru propria satisfacție. Fiecare cuplu cununat
este un dar pentru Biserică și pentru lume, pentru a fi o icoană vie a lui
Cristos care iubește mireasa Lui, Biserica, și care se jertfește pe sine pentru
ea, până pe cruce”: în biserica Sf. Carol Borromeu din Londra este expusă o
icoană modernă de o rară frumusețe și în mod particular interesantă, intitulată
Notre Dame dee’Alliance, care
cuprinde în sine toată teologia, semnificația și gândirea Bisericii Catolice
asupra misterului sponsal. Icoana reprezintă doi miri îmbrățișați de Fecioara
Maria, cu mâinile sprijinite delicat pe spate, simbolizând Biserica care
primește în sânul ei pe noii soți, ca o mamă, însoțindu-i fără a-i forța; în
centru, în schimb, între cei doi, este Cristos, totdeauna prezent în inima
Bisericii sale, care ține de mână pe cei doi miri, ca și cum ar calma fricile
și temerile lor, și întărindu-i. Într-adevăr, în cadrul căsătoriei, mirii fac o
alianță cu Dumnezeu validă pentru întreaga lor viață, unde Biserica este
mijlocitorul, martorul și garantul, însoțind și susținând, în calitate de mamă,
soții în noul lor drum, și oferindu-le darurile euharistiei și ale Cuvântului
lui Dumnezeu, fără de care nu este posibil să se trăiască o viață creștină (în
consecință, așa numitul „creștin ne practicant”nu poate exista), cu atât mai
puțin un cuplu căsătorit. Germano Pattaro, preot venețian, spunea că „Dumnezeu
vizitează mirii în căsătoria lor, la această întâlnire nu vrea să lipsească,
face parte din comuniunea de iubire instaurată de Domnul cu fiecare creștin
deja din momentul botezului”.
În fond, acest sacrament, pentru creștini,
își are „propriul fundament în stânca,
care este Isus Cristos (blestemat este
omul care se încrede în om, care-ș i pune încrederea în cele lumești și a cărui
inimă se îndepărtează de Domnul)”, și dacă Isus Cristos este stânca
mântuirii, moartea nu va învinge, pentru că, așa cum spunea Sf. Ioan Gură de
Aur, „slăbiciunea lui este mai puternică decât puterea umană”. Iată atunci că
cununia Fecioarei Maria cu Sf. Iosif, miri și familie prin antonomasie, imagine
perfectă a iubirii lui Dumnezeu, a Preasfintei Treimi, și comuniune de iubire
infinită, invită pe toți să urmeze exemplul lor, adică să fie imaginea chipului
lui Cristos prin viața de căsătorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial