Chiar dacă nu este inclus în calendarul romano-catolic, Sf. Dionisie cel Smerit merită și el să fie amintit nu numai pentru că aparține neamului nostru românesc, ci, mai ales, pentru faptul că intuiția sa în privința numerotării anilor începând de la Cristos a schimbat mersul lumii. Așadar, Sf. Dionisie a trăit între anii 470-545, locul de naștere fiind tot Dobrogea. După un timp petrecut într-o mănăstire din această zonă a țării, a plecat la Constantinopol și, mai târziu la Roma, chemat fiind de papa Gelaziu care avea nevoie de un bun cunoscător al limbilor latină și greacă. Sosit la Roma spre sfârșitul anului 496, a intrat în mănăstirea Sf. Anastasia aflat la poalele Palatinului și a stat acolo sub păstorirea a zece papi, de la Atanaziu al II-lea până la Virgilius. A murit probabil la mănăstirea Vivarium în jurul anilor 540-545. O contribuție deosebit de importantă a Sf. Dionisie cel Smerit o formează lucrările de cronologie creștină. El a refuzat să mai înceapă ciclul pascal de la unii împărați romani, îndeosebi de la persecutorul Diocletian și, pentru prima dată a socotit anii de la nașterea lui Cristos, scriind în această problemă mai multe lucrări. În acestea el a adaptat calculul la anii erei creștine, socotind începutul calendarului cu Nașterea lui Cristos, eveniment fudamental și cardinal pentru existența umană și, astfel, a pus bazele de calcul al erei creștine, era noastră actuală valabilă pentru întreaga planetă. O astfel de cucerire de valoare universală, din partea un smerit monah plecat din Dacia Pontică, îmbracă literatura daco-romană, pe care a produs-o cu o strălucire și cu o valoare care nu are egal în nici o literatură europeană contemporană pentru o problemă similară. Acest sistem cronologic a fost pus în practică și de Biserica Ortodoxă din România începând cu Molitvelnicul slavon tipărit la Târgoviște în anul de la zidirea lumii 7053 iar de la Nașterea lui Cristos 1545, iar după doi ani în Apostolul tipărit tot la Târgoviște cu data 1547. Sf. Dionisie cel Smerit a fost canonizat de Biserica Ortodoxă Română în data de 26 octombrie 2008, iar data prăznuirii s-a fixat pentru data de 1 septembrie. Sperăm ca într-un viitor cât mai apropiat să fie inclus și în calendarul romano-catolic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial